Strona główna
  • Informacje prasowe
  • Multimedia
  • Kontakt dla mediów
  • Kontakt dla klientów
  • Wirtualne zwiedzanie
  • O nas
  • Szukaj
  • Informacje produktowe
  • Informacje korporacyjne
  • Społeczna odpowiedzialność
  • Rozwój sieci
  • Biedronka, Halicka Gdynia
  • Biedronka w The Warsaw Hub
Strona główna
Szukaj
  • Informacje prasowe
  • Informacje produktowe
  • Informacje korporacyjne
  • Społeczna odpowiedzialność
  • Rozwój sieci
  • Multimedia
  • Kontakt dla mediów
  • Kontakt dla klientów
  • Wirtualne zwiedzanie
  • O nas
Obserwuj nas
Udostępnij

Subscribe

Let's stay in touch!
B jak Biedronka i E jak Energia życia
Społeczna odpowiedzialność

B jak Biedronka i E jak Energia życia

29.11.2023

„Energia życia” – to motyw przewodni jednej z najbardziej energetycznych konferencji Zrównoważonego Rozwoju zorganizowanej przez Grupę Jeronimo Martins i sieć sklepów Biedronka (28.11). Wydarzenie, które śledziło ponad 400 uczestników na widowni oraz drugie tyle online, odbyło się pod patronatem Akademii Leona Koźmińskiego i gościło naukowców oraz branżowych ekspertów, którzy dyskutowali o tematach aktualnie kształtujących globalną agendę w kwestii szeroko pojętej energii. Podczas konferencji Luis Araujo – dyrektor generalny sieci Biedronka – przedstawił także projekt B symbolizujący plan Biedronki w obszarze zrównoważonego rozwoju.

Niemal wszystko w naszym życiu zależy od energii, dlatego w trakcie wydarzenia przeanalizowano ją na trzech płaszczyznach: dywersyfikacji źródeł energii i wyzwań związanych z czystszymi i bardziej zielonymi łańcuchami wartości; wspierania zdrowych nawyków żywieniowych i świadomej konsumpcji żywności oraz tworzenia pozytywnej energii i wzmacniania kapitału społecznego w społecznościach lokalnych. Na scenie pojawiły się znane osobowości, naukowcy oraz branżowi eksperci polscy i międzynarodowi, m.in. Dr Scott W. Tinker,  amerykański geolog i ekspert ds. energii,  Jurek Owsiak, Dominika Langer-Gniłka (Szlachetna Paczka), ks. Marcin Iżycki (Caritas), prof. Bolesław Rok czy Otylia Jędrzejczak.

Efektywny biznes i zrównoważony rozwój powinny iść w parze

Wydarzenie otworzyli prezes Grupy Jeronimo Martins – Pedro Soares dos Santos oraz rektor Akademii Leona Koźmińskiego, prof. Grzegorz Mazurek, który zwrócił uwagę na fakt, że czynienie dobra to inwestycja o dobrym kapitale zwrotu, autentyczna i wiarygodna, a nie oparta o gospodarkę dobrego wrażenia.

Grupa Jerónimo Martins nie przedkłada długoterminowych wartości nad krótkoterminowe korzyści. To pełna troski postawa, zgodna z myśleniem o naszej planecie w kontekście kolejnych pokoleń, myśleniem długoterminowym. Dzisiaj aksjomatem dla firm jest prawdziwe zaangażowanie społeczne, a Biedronka jest przykładem takiej działalności poprzez konkrety: promowanie świadomych zakupów i kształtowanie dobrych nawyków żywieniowych, zrównoważony łańcuch dostaw, poszanowanie środowiska naturalnego, wsparcie lokalnych społeczności oraz współpracę z organizacjami humanitarnymi.

prof. Grzegorz Mazurek, rektor Akademii Leona Koźmińskiego

AB1_8188.JPG

Moc żywienia, energia a środowisko, energia społeczna

W trakcie wydarzenia przyjrzano się trzem rodzajom energii i to właśnie im poświęcone były panele dyskusyjne z udziałem ekspertów. Dlaczego dzisiaj jedzenie jest takie ważne? Co zrobić, aby nasza dieta była bardziej zbilansowana oraz co możemy zrobić, aby produkty zmieniały się w kierunku prozdrowotnym? Na te pytania odpowiadali eksperci w ramach panelu „Moc żywienia i radość z jedzenia, czyli jak energia z pożywienia może nam służyć i nas łączyć?” Według nich zadowolenie to podstawowy motor spożywania żywności, ale niestety rzadziej pod uwagę bierzemy to, czy produkty są zdrowe. Co prawda coraz częściej dbamy o kolory na talerzu, nadal jednak brakuje na nim wystarczającej porcji warzyw. Jemy też za dużo soli i mięsa, a za mało np. roślin strączkowych.

Jedzenie jest lustrem czasów, w których żyjemy. Kiedyś rynek był zamknięty, dzisiaj jest pełen dóbr. Lubimy odkrywać i poznawać nowe smaki, fenomenem w Polsce jest catering dietetyczny i czysta etykieta. Ewoluuje wiedza o kulinariach, współpraca nauki, gastronomi i przemysłu rozwija się, a sama gastronomia to już dziedzina nauki.

Grzegorz Łapanowski, znany kucharz i autor programów o tematyce kulinarnej

AB1_8408.JPG
Drugi panel, „Energia a środowisko - jak wydobyć pozytywną energię na każdym etapie łańcucha wartości?” można podsumować stwierdzeniem, że zielona transformacja to w dzisiejszych czasach konieczność, aby być konkurencyjnym. Odnawialna energia i dekarbonizacja i to, jak przedsiębiorstwa efektywnie dostosują swoje procesy do potrzeb regulacyjnych, będzie wyznacznikiem ich prawdziwego sukcesu na polu zrównoważonego rozwoju. Polska ma narzędzia do świadomej dekarbonizacji, ale ta świadomość musi przełożyć się na realne zmiany. Zielona zmiana będzie dogłębna, jeśli całościowo spojrzymy na cały proces, a nie osobno na jego etapy, jak redukcję opakowań, ograniczenie zużycia plastiku i energii czy zmiany w systemach zasilania pojazdów z paliw kopalnych na odnawialne.
AB1_8766.JPG
Pomoc zawsze daje satysfakcję, ale kiedy spotka się z wdzięcznością, rodzi się obopólne poczucie szczęścia - to jedna z konkluzji ostatniego panelu konferencji poświęconego energii społecznej. Zwykle w momentach krytycznych mamy naturalną chęć pomocy innym. Jak pokazują doświadczenia ostatnich lat, Polacy umieją już robić „zrywy”, które często uruchamiają lawiny pomocy. Jak wskazują jednak eksperci, powinniśmy jako społeczeństwo potrafić utrzymać konsekwencję w pomaganiu poprzez regularne, nawet niewielkie wsparcie.
AB1_9349.JPG

B jak Biedronka

W trakcie konferencji dyrektor generalny sieci Biedronka, Luis Araujo, podsumował dotychczasowe oraz zadeklarował kolejne kroki sieci w zakresie zrównoważonego rozwoju. Biedronka od lat angażuje się w akcje społeczne i charytatywne w porozumieniu aż z 1000 organizacji. Kwota wydatkowana na programy społeczne ma zostać zwiększona z 400 na 500 milionów złotych rocznie do roku 2026 r., włączając w to Fundację Biedronki. Stawia na lokalnych dostawców, dba o zdrowie Polaków, systematyczne zmniejszając ilość soli i cukru w produktach. Dzięki energii z fotowoltaiki na dachach sklepów Biedronka i magazynów, a także dzięki innym inicjatywom, zmniejszono emisję dwutlenku węgla o 30%. Do końca 2023 roku ogniwa fotowoltaiczne mają być już na 1000 sklepach, a do końca 2024 roku liczba ta ma zostać podwojona. Firma jako pierwsza zmieniła czynnik chłodzący na CO2. To ważny krok w realizacji wizji stania się w 100 proc. zieloną firmą w 2028 r. Największa sieć handlowa w kraju wykorzystuje plastik pochodzący z recyklingu. Jednocześnie chce, aby 100 procent kosmetyków będących w sprzedaży było do 2025 roku wolnych od mikroplastiku.
AB1_9437.JPG

Działania w ramach zrównoważonego rozwoju to jeden z filarów strategii Biedronki. Jako największa sieć handlowa w Polsce, jesteśmy świadomi roli, jaką odgrywamy w Polsce, odpowiedzialności i ogromnego wpływu, jaki mamy na społeczeństwo i środowisko. Te i wiele innych inicjatyw, wynikających z naszego poczucia odpowiedzialności za planetę i lokalne społeczności, w których żyjemy, to nasz Projekt B na przyszłość, który działa i odzwierciedla nasze zaangażowanie w ochronę „Energii dla Życia” w Polsce.

Luis Araujo, dyrektor Generalny sieci Biedronka

AB1_8814.JPGAB1_8068.JPGAB1_9129.JPG

Biuro prasowe sieci Biedronka

+48 696 77 22 13

Pobierz jako

PDF
DOCX

Udostępnij

Czytaj więcej
Społeczna odpowiedzialność
Biedronka inwestuje w zdrową przyszłość
26.05.2025
Społeczna odpowiedzialność
Alarmujący raport Fundacji Biedronki
23.05.2025
Społeczna odpowiedzialność
Biedronka silna różnorodnością – codziennie
21.05.2025
Obserwuj nas
Strona główna
Biuro Prasowe
Informacje produktoweInformacje korporacyjneSpołeczna odpowiedzialnośćRozwój sieci
Kontakt dla mediówKontakt dla klientówMultimediaO nas
Klauzula RODO