05/16/25
Smok, który przemówił i przyniósł 100 tys. zł nagrody od Biedronki za książkę dla dzieci
Poznaliśmy zwycięzcę I etapu tegorocznej edycji konkursu „Piórko 2025. Nagroda Biedronki za książkę dla dzieci”. Laureatem został Krzysztof Trojan, autor opowiadania „Co zrobić z tym smokiem?” – refleksyjnej i żartobliwej historii, która porusza temat inności, słuchania siebie nawzajem i... wewnętrznych smoków.
Zwycięski tekst zostanie wydany w formie książki z ilustracjami wyłonionymi w drugim etapie konkursu, a następnie trafi do sprzedaży we wszystkich sklepach sieci Biedronka.
To, „Co zrobić z tym smokiem?”
Był to specyficzny rodzaj radości, który odczuwa się, gdy dzieją się rzeczy z pozoru niemożliwe. W tej radości był też element nierealności.
-
– mówi Krzysztof Trojan, zapytany o reakcję na informację o wygranej.
Autor przyznaje, że udział w konkursie był dla niego formą motywacji do dokończenia pisarskich pomysłów, które do tej pory często pozostawały w szkicach. To nie była jego pierwsza próba – teksty zgłaszał już wcześniej, jednak dopiero tegoroczna edycja przyniosła sukces.
To pokazuje, że warto próbować mimo niepowodzeń.
-
„Co zrobić z tym smokiem?” to bajka, która dojrzewała przez rok. Choć nie powstała z myślą o konkretnym przesłaniu, w trakcie pisania nabrała głębi.
To opowieść o zdolności do słuchania – zwłaszcza tego, co w nas trudne, nieoswojone. Smok staje się tu symbolem tej części naszej osobowości, która może budzić lęk, ale też ciekawość i zrozumienie.
-
– tłumaczy autor.
Arkadiusz Mierzwa, dyrektor komunikacji korporacyjnej w sieci Biedronka i członek Kapituły konkursu, dodaje:
To książka, która pokazuje, że warto oswoić inność. To jest opowieść, po przeczytaniu której można mieć z dzieckiem dobry dialog, dialog, który jest o czymś a nie tylko o książce.
-
Rodzina, pasja, praca, codzienność
Prywatnie Krzysztof Trojan jest mężem i tatą czwórki dzieci. Mieszka na wsi między Krakowem a Wadowicami, gdzie wspólnie z rodziną prowadzi życie pełne książek, edukacji domowej i codziennych wyzwań. Pisanie stało się dla niego naturalnym przedłużeniem domowych doświadczeń.
Moje pisanie wyrasta z naszej codzienności – z bycia razem, z przeżywania radości i trudności.
-
– podkreśla.
Z wykształcenia geograf, zawodowo działa jako freelancer w obszarach związanych z przyrodą i edukacją. Pasjonat górskich wędrówek, miłośnik literatury dziecięcej, szczególnie twórczości C.S. Lewisa, Astrid Lindgren, J.R.R. Tolkiena i Tove Jansson. Pisze „refleksyjnie, żartobliwie i pogodnie”, a bajkę o smoku i Klarze zawdzięcza – jak sam przyznaje – swojej rodzinie, bez której ta historia nie mogłaby powstać.
Zwycięstwo w konkursie Piórko 2025 traktuje nie jako finał, lecz początek pisarskiej drogi.
Mam nadzieję, że przygoda dopiero się zaczyna.
-
– mówi z uśmiechem.
Początek przygody, również dla ilustratorów
Ogłoszenie zwycięzcy I etapu konkursu, to jednocześnie inauguracja jego kolejnej części. Od dziś artyści z całej Polski mogą zgłaszać swoje prace graficzne do zwycięskiego opowiadania Krzysztofa Trojana „Co zrobić z tym smokiem?” Zadaniem uczestników jest stworzenie oryginalnej i angażującej szaty graficznej, która najlepiej odda klimat i przekaz historii. Prace zgłaszać można do 1 lipca. Zwycięzca etapu ilustratorskiego, wybrany przez jury konkursowe, otrzyma nagrodę w wysokości 100 000 zł, a jego prace trafią do książki dostępnej w sklepach sieci Biedronka. Szczegóły dotyczące regulaminu oraz formularz zgłoszeniowy dostępne są na stronie www.piorko.com.pl.
Piórko – konkurs, który rośnie z każdą edycją
Do tej pory w ramach konkursu ukazało się już dziesięć wyjątkowych pozycji, które zostały sprzedane w nakładzie 580 tys. egzemplarzy. Konkurs Piórko jest jednym z najbardziej prestiżowych konkursów literackich w Polsce. Łączna pula nagród w każdej edycji to aż 200 000 złotych (100 000 zł za tekst i 100 000 zł za ilustracje). Od 2015 roku zgłoszono do niego ponad 35 tysięcy prac w obu kategoriach. Laureaci otrzymali łącznie nagrody o wartości 2 mln zł od organizatora i fundatora – sieci Biedronka.
Edycja 2025 okazała się rekordową pod względem liczby nadesłanych tekstów. Wpłynęło ich niemal 4 tysiące! Zwycięski tekst został wybrany przez znakomite osobistości ze świata literatury dziecięcej i pracy ze słowem:
Agnieszkę Karp-Szymańską – przewodniczącą jury, ekspertkę literatury dziecięcej i prezeskę Grupy CzasDzieci.pl,
Jarosława Gugałę – dziennikarza i publicystę,
Renatę Piątkowską – autorkę książek dla dzieci,
Rafała Witka – pisarza i laureata nagród,
Wiktora Zborowskiego – aktora i mistrza dubbingu,
Arkadiusza Mierzwę – dyrektora ds. korporacyjnych sieci Biedronka.
Patronami medialnymi konkursu „Piórko 2025. Nagroda Biedronki za książkę dla dzieci” są: Gazeta.pl, Kultura.Gazeta.pl, e-Dziecko, Książki Magazyn do czytania, wysokieobcasy.pl, Tele Tydzień oraz Radio TOK FM. Od pierwszej edycji honorowy patronat nad Piórkiem sprawuje Rzecznik Praw Dziecka.
Biuro prasowe sieci Biedronka