Najważniejsze wyniki Grupy
- Skonsolidowana sprzedaż wzrosła o 7,5% do poziomu 5 108 milionów euro
- Zysk netto wzrósł o 5,6% do wartości 152 milionów euro
- Skonsolidowany zysk (EBITDA) wzrósł o 5%
- Dobry bilans, dzięki zmniejszeniu skonsolidowanego długu netto o 152 milionów euro do poziomu 352 milionów euro
- Nakłady Inwestycyjne (CAPEX) Grupy wzrosły do wartości 197 miliona euro przez pierwsze półrocze 87% całości nakładów Grupy jest przeznaczona na inwestycje w Polsce
- Wszystkie marki dystrybucyjne i produkcyjne Grupy odnotowały wyniki powyżej przeciętnej wartości w swoich branżach, umacniając swoją pozycję konkurencyjną
- Około 5 milionów euro zostało przeznaczonych na wsparcie dla społeczności lokalnych
Lizbona, 25 lipca 2012 — w półroczu charakteryzującym się coraz trudniejszym otoczeniem gospodarczym, sieć sklepów Biedronka umocniła się na pozycji lidera w polskiej branży handlu detalicznego, a w Portugalii Grupa Jerónimo Martins odnotowała zgodny z założonymi celami wzrost udziału w rynku.
Skonsolidowana sprzedaż Grupy wzrosła o 7,5% (+12,3% przy stałym kursie walutowym) do poziomu 5.108 miliona euro, sprzedaż porównywalna (LFL) zaś wzrosła o 4,2%. Spadek wartości polskiej waluty spowodował zmniejszenie wartości sprzedaży o 228 miliony euro, tym samym obniżając wzrost całej Grupy o 4,8 punktów procentowych.
Skonsolidowany zysk EBITDA wyniósł łącznie 327 milionów euro, co stanowi wzrost o 5% (wzrost o 10,6% przy stałym kursie walutowym). Marża EBITDA wyniosła łącznie 6,4% sprzedaży, a zysk netto przypisany Grupie Jerónimo Martins wzrósł o 5.6% (+13,2% przy stałym kursie walutowym) do poziomu152 milionów euro.
W pierwszych sześciu miesiącach roku nakłady inwestycyjne wzrosły o 197 milionów euro, z czego 87% zostało przeznaczone na inwestycje w sieć sklepów Biedronka, która pozostaje strategicznym priorytetem inwestycyjnym Grupy, jako jej główne źródło wzrostu i zysków.
(......)
W pierwszym kwartale Grupa kontynuowała politykę wspierania lokalnych społeczności w swoim otoczeniu, przekazując łączną kwotę około 5 milionów euro ponad czterystu organizacjom charytatywnym, głównie w formie żywności.
Pedro Soares dos Santos, Dyrektor Generalny Grupy powiedział “Nawet w kontekście spowolnienia wzrostu gospodarczego, siła modelu biznesowego sieci Biedronka w Polsce oraz jej wyraźna pozycja lidera rynkowego podtrzymują moje mocne przekonanie, że Firma będzie osiągać znakomite wyniki w zakresie sprzedaży oraz dochodów. W Portugalii dokonaliśmy w drugim kwartale ważnej inwestycji mającej na celu poprawę konkurencyjności w długoterminowej perspektywie. Następuje poprawa sprzedaży oraz udziału w rynku, a to są nadal nasze ważne obszary z punktu widzenia celów strategicznych firmy.Świetne wyniki w Polsce potwierdzają także pozytywne prognozy Grupy dotyczące wzrostu sprzedaży oraz dochodów na rok 2012.”
Siec sklepów Biedronka
- Sprzedaż wzrosła o 18,1%, przy wzroście sprzedaży porównywalnej (LFL) o 7%
- Zysk EBITDA wzrósł o 24.8%, znacznie powyżej wzrostu sprzedaży
- Udział sieci Biedronka w sprzedaży Grupy stanowi około 61,3%, a w zysku operacyjnym netto Grupy – 74,2%
- 76 nowych sklepów otwarto w pierwszym półroczu
- Ponad 90% sprzedawanych produktów żywnościowych jest dostarczanych przez polskich producentów i dostawców
- Import portugalskich produktów żywnościowych w tym okresie wzrósł do wartości ponad 15 milionów euro
- Produkty marki własnej odpowiadają za 54,8% sprzedaży firmy
W pierwszym półroczu 2012 roku, sieć Biedronka umocniła się na pozycji lidera w sektorze handlu detalicznego w Polsce. Wzrostowi sprzedaży w polskiej branży handlu detalicznego o 18,1% towarzyszył wzrost sprzedaży porównywalnej (LFL) o 7% oraz wzrost liczby sklepów, których przybyło 234 w porównaniu z poprzednim okresem 2011 roku.
Spowolnienie wzrostu gospodarczego w Polsce znalazło odzwierciedlenie w sprzedaży sektora handlu detalicznego. Wzrost rynku odnotował spadek o trzy punkty procentowe w porównaniu z pierwszym kwartałem roku. Taki scenariusz gospodarczy doprowadził do niższego poziomu wzrostu sieci Biedronka w drugim kwartale w porównaniu z niedaleką przeszłością.
Zysk EBITDA wygenerowany przez Biedronkę wzrósł o 24.8% w PLN (+16,5% w euro).(…..) W pierwszym półroczu 2012 roku, sieć Biedronka realizowała swój ambitny plan otwierając 76 sklepów, zgodnie z planami otwarcia około 250 nowych placówek do końca roku.
Od chwili, gdy sieć Biedronka rozpoczęła, w ostatnim kwartale 2011 roku, proces odświeżania układu swoich sklepów eksponując świeże owoce i warzywa poprzez umieszczenie ich na pierwszych stanowiskach od wejścia do sklepu, zmiany zostały wprowadzone już w 1149 placówkach. Zakończenie procesu zmiany wystroju wszystkich sklepów jest przewidywane na październik tego roku. Nowy układ sklepów został dobrze przyjęty przez klientów. Zmiany nawyków żywieniowych wśród polskich konsumentów są także widoczne we wzroście sprzedaży towarów świeżych.
W pierwszym półroczu około 93% produktów żywnościowych sprzedawanych przez sieć Biedronka pochodziło od polskich dostawców.
(......)
Produkcja
W tym obszarze działalności, warunki rynkowe pozostają trudne, ale nie przeszkodziło to markom będącym w portfelu Grupy zwiększyć udziału w rynku. Łączna sprzedaż w tym obszarze wzrosła o 1,3% w drugim kwartale roku oraz w sumie o 0.1% przez pierwsze sześć miesięcy 2012 roku.
Spadek marży EBITDA odzwierciedla decyzję o poprawie konkurencyjności cenowej oraz zwiększeniu inwestycji marketingowych w pewnych kluczowych kategoriach, tym samym napędzając wzrost udziału rynkowego w takich kategoriach, jak środki higieny osobistej czy produkty chemii gospodarczej.
Prognozy na rok 2012
Wyniki Grupy za pierwsze półrocze potwierdzają konkurencyjność wypracowanego modelu biznesowego, widoczną w ponadprzeciętnym wzroście sprzedaży na poszczególnych rynkach oraz wynikającym z tego wzrostu - udziału w rynku.
W Polsce spowolnienie wzrostu gospodarczego wpłynęło negatywnie na wzrost poziomu konsumpcji, ale mimo to sieć Biedronka umocniła swoją pozycję lidera oraz relacje z polskimi klientami. Przeprowadzone w czerwcu badanie rynku potwierdziło siłę oferty sklepów Biedronka. Wskazanie to pomoże nam zrealizować ambitny cel utrzymania wzrostu powyżej wartości dla całego rynku.
W tym kontekście uważamy, że wyniki porównywalne za ten rok nie osiągną planowanej wartości dwucyfrowej. Niemniej jednak oczekujemy, że wyniki te pozostaną dobre i powyżej wartości dla całego rynku.
Grupa jest pewna tego, że dzięki możliwościom wykonawczym sieci Biedronka, bazującym na szczegółowej kontroli kosztów oraz ciągłej poprawie poziomu wydajności, niewielkie spowolnienie wzrostu sprzedaży nie będzie miało znacznego wpływu na wyniki oraz przepływy gotówki spodziewane na ten rok.
(......)
Program inwestycyjny Grupy wyniesie około 650 milionów euro, przy czym około 80% nakładów zostanie zainwestowanych w Polsce.
W następstwie decyzji związanych z inwestycjami wspierającymi naszą działalność w Portugalii, marża EBITDA Grupy pozostanie na takim samym lub nieco niższym poziomie w porównaniu z rokiem ubiegłym. Niemniej jednak pomimo trudnej sytuacji w Portugalii oraz spowolnienia wzrostu w Polsce, Grupa jest pewna, że 2012 będzie rokiem dobrych wyników. Szacuje się, że osiągniemy dwucyfrowy wzrost sprzedaży skonsolidowanej (przy stałym kursie walutowym) oraz niezły wzrost rentowności.
Definicje
Sprzedaż porównywalna (LFL): Sprzedaż osiągnięta przez sklepy działające w tych samych warunkach w obydwu okresach. Sklepy, które zostały otwarte, zamknięte lub w znacznym stopniu przekształcone w jednych z dwóch odnośnych okresów nie są uwzględniane.
EBITDA: Zysk przedsiębiorstwa przed potrąceniem odsetek od zaciągniętych kredytów, podatków, deprecjacji oraz amortyzacji. Odpowiada środkom wygenerowanym przez kluczową działalność firmy bez uwzględniania efektów finansowych oraz podatków.
(......)
Wyłączenie odpowiedzialności
Stwierdzenia zawarte w tym komunikacie, które są stwierdzeniami przewidującymi opierają się o obecne przewidywania przyszłych zdarzeń i jako takie pociągają za sobą ryzyko i niepewność mogące sprawić, że faktyczne wyniki będą znacząco różnić się od tych wyrażonych lub dorozumianych w takich stwierdzeniach. Takie ryzyko oraz niepewność związane są z czynnikami będącymi poza możliwości ich kontrolowania lub precyzyjnego oszacowania przez firmę Jerónimo Martins, takimi jak ogólne warunki ekonomiczne, rynki kredytowe, wahania kursów walut czy zmiany legislacyjne.
Za wyjątkiem przypadków wymaganych przez stosowną ustawę lub rozporządzenie, Jerónimo Martins nie ma obowiązku jakiegokolwiek aktualizacji informacji zawartych w tym komunikacie ani powiadamiania jego czytelników w przypadku, gdyby jakiekolwiek dane tutaj zawarte uległy zmianie lub stały się niezgodne z rzeczywistością.
(......)