strona główna
  • Informacje prasowe
  • Multimedia
  • Kontakt dla mediów
  • Kontakt dla klientów
  • Wirtualne zwiedzanie
  • O nas
  • Szukaj
  • Aktualności
  • Informacje produktowe
  • Informacje korporacyjne
  • Społeczna odpowiedzialność
  • Rozwój sieci
  • Biedronka, Halicka Gdynia
  • Biedronka w The Warsaw Hub
strona główna
Szukaj
  • Informacje prasowe
  • Aktualności
  • Informacje produktowe
  • Informacje korporacyjne
  • Społeczna odpowiedzialność
  • Rozwój sieci
  • Multimedia
  • Kontakt dla mediów
  • Kontakt dla klientów
  • Wirtualne zwiedzanie
  • O nas
Obserwuj nas
Share

Subscribe

Let's stay in touch!

Subscribe

Informacje korporacyjne

Ekozwyczaje Polaków - starsze pokolenie daje dobry przykład

15.10.2012

Polacy coraz chętniej segregują odpady i podejmują działania na rzecz środowiska, jednak w sferze budowania świadomości ekologicznej wciąż pozostaje wiele do zrobienia szczególnie wśród młodego pokolenia – wynika z badań przeprowadzonych wśród uczestników akcji „Pielęgnujemy Ekozwyczaje”. Badania przeprowadziła Wyższa Szkoła Ekologii i Zarządzania w Warszawie na zlecenie sieci sklepów Biedronka.

Z badań WSEiZ wynika, że postawy ekologiczne prezentują najczęściej osoby z wykształceniem wyższym, powyżej 44 roku życia i żyjące w miastach powyżej 500 tys. mieszkańców.
Niepokojący jest fakt, że młodzi poniżej 24 lat często nie dostrzegają sensu sortowania odpadów. W ankietach przyznawali wręcz, że często nie chce im się pójść do dalej położonych pojemników na odpady.
„Trzeci rok z rzędu sieć Biedronka organizuje zbiórkę opakowań pod hasłem Pielęgnujemy Ekozwyczaje. Z satysfakcją obserwujemy wysoką frekwencję w trakcie naszych akcji, co potwierdza rosnącą świadomość ekologiczną Polaków. Postanowiliśmy zbadać, jakie motywy kierują uczestnikami akcji do zachowań proekologicznych. Wyniki badań będą dla nas cenną wskazówka, w jakim kierunku rozwijać nie tylko Pielęgnujemy Ekozwyczaje, ale także inne akcje proekologiczne, organizowane przez sieć Biedronka” – mówi Sylwia Krzyżycka Dyrektor Działu Kontroli Jakości i Ochrony Środowiska Jeronimo Martins Polska.
"Wyniki ankiety wyraźnie wskazują na konieczność szerszego docierania z edukacją ekologiczną do młodego pokolenia. To przede wszystkim od postawy młodych ludzi zależeć będzie stan środowiska naturalnego w przyszłości. Pozytywne jest to, że w proces podnoszenia świadomości ekologicznej włącza się coraz szersze grono polskich firm, czego przykładem jest wspólna akcja sieci Biedronka i Carlsberga Pielęgnujemy Ekozwyczaje. To dobry wzór do naśladowania dla innych” - mówi doc. dr Piotr Mędrzycki, wykładowca na Wydziale Ekologii WSEiZ.
Jednym z najpopularniejszych zachowań ekologicznych w Polsce jest segregacja odpadów. Trzy czwarte ankietowanych przyznało, że stale segreguje odpady. Najczęściej segregowanym odpadem jest szkło, rzadziej natomiast segregujemy plastik i papier. Skłonność do segregowania odpadów jest uzależniona nie tylko od wieku, ale także wykształcenia i miejsca zamieszkania. Z badań wynika, że starsi, wykształceni, z dużych miast chętniej sortują plastik i szkło, a także częściej sortują inne odpady.
Respondenci pytani o bariery utrudniające sortowanie odpadów najczęściej wskazywali brak pojemników w odpowiedniej odległości od domu. Organizacja segregacji odpadów (rozmieszczenie pojemników i zasady segregacji) stwarza najmniej problemów w dużych miastach (150-500 tys. mieszkańców).
Segregacja nie jest oczywiście jedyną aktywnością proekologiczną Polaków. Stosujemy energooszczędne żarówki, używamy torby wielokrotnego użytku i oszczędzamy wodę. W badaniach praktykowanie innych zwyczajów ekologicznych zadeklarowało 2/3 respondentów.
I tutaj przodują starsi Polacy. Liczba zwyczajów jest znacznie powyżej średniej wśród osób w wieku 25-44 lata, a zdecydowanie poniżej średniej wśród osób najmłodszych i z najniższym wykształceniem. Znacznie więcej zwyczajów ekologicznych (poza segregację) kultywuje się w wielkich miastach.
Badanie zostało wykonane w dniach 22-23 czerwca br. w trakcie III edycji ogólnopolskiej akcji Pielęgnujemy Ekozwyczaje, zorganizowanej w 20 polskich miastach przez sieć sklepów Biedronka wspólnie z Carlsberg Polska. W badaniach wzięło udział ponad 3 tys. osób. Uczestnicy badania wypełniali ankietę z czterema pytaniami otwartymi w obecności ankietera. Wśród respondentów dominowały osoby biorące udział w akcji po raz pierwszy. Blisko jedna piąta ankietowanych po raz drugi uczestniczyła w akcji Pielęgnujemy Ekozwyczaje. Badania przeprowadzono w kilkunastu miastach różnej wielkości w całej Polsce, w ankiecie brali udział respondenci z różnych grup wiekowych, o różnym wykształceniu.
Jeronimo Martins Polska, właściciel sieci sklepów Biedronka, posiada własną politykę środowiskowa, realizowaną m.in. poprzez system segregacji odpadów. Kładzie również nacisk na edukację ekologiczną i promocję postaw przyjaznych środowisku wśród swych pracowników i klientów. Biedronka uczestniczy w takich akcjach, jak Dzień Ziemi, projekt Pielęgnujemy Ekozwyczaje, czy projekt Eco dzień. Sieć Biedronka inwestuje także w budowę floty samochodowej przyjaznej środowisku. Realizuje także program budowy ekologicznych sklepów, wyposażonych w najnowocześniejsze rozwiązania służące oszczędzaniu energii.
Biuro prasowe sieci Biedronka
+48 696 77 22 13
media@biedronka.com

Download as

PDF
DOCX

Share

Czytaj więcej
Informacje korporacyjne
Jest wiele powodów, by iść do Biedronki
17.01.2023
Informacje korporacyjne
Biedronka przedłuża i rozszerza współpracę z PZPN
16.01.2023
Informacje korporacyjne
Biedronka przeznaczy ponad pół miliarda złotych na noworoczne podwyżki dla pracowników
20.12.2022
Obserwuj nas
Strona główna
Biuro Prasowe
AktualnościInformacje produktoweInformacje korporacyjneSpołeczna odpowiedzialnośćRozwój sieci
Kontakt dla mediów Kontakt dla klientówMultimediaO nas
GDPR Clause