23 stycznia obchodzimy w Polsce dzień bez opakowań foliowych. Sieć Biedronka przyłącza się do obchodów i organizuje specjalną akcję promocyjną. Klienci, którzy w dniach 22-28 stycznia br. kupią świeże warzywa lub owoce o wartości co najmniej 20 zł otrzymają za darmo komplet dwóch warzyworków do ponownego użytku. Akcja ma na celu popularyzację opakowań wielokrotnego użytku.
Dzięki naszej akcji, chcemy upowszechnić dobre nawyki, których stosowanie przyczynia się do zmniejszania ilości jednorazowych tworzyw sztucznych w naszym środowisku. Zwykłe „zrywki” służą nam zaledwie od kilku do kilkunastu minut – a ich recykling jest kosztowny z powodu niezwykle małej masy oraz energii potrzebnej, by je najpierw odzyskać w sortowniach a następnie przetworzyć – traci na tym środowisko naturalne a przez to my wszyscy.
Katarzyna Zabrzycka, młodsza menedżerka ds. opakowań w sieci Biedronka
Jednym z kluczowych celów członków Paktu Plastikowego jest eliminacja opakowań problematycznych i nadmiernych z tworzyw sztucznych. Zrywki foliowe, towarzyszce najczęściej zakupom w sieciach detalicznych w pakowaniu owoców i warzyw sprzedawanych luzem, są elementami podlegającymi pod ten cel. Po analizach prac grup roboczych zrywki zakwalifikowane zostały jako opakowanie nadmierne, w związku z tym członkowie Paktu powinni pracować nad zminimalizowaniem wykorzystania tych opakowań, a w dalszej perspektywie pozbyć się ich całkowicie. Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi w Europie na temat elementów stanowiących największe zanieczyszczenia środowiska, torby foliowe znalazły się w czołowej dziesiątce. Dlatego warto wspierać konsumentów w stosowaniu opakowań wielorazowych na warzywa i owoce.
Dorota Żmudzińska, ekspertka ds. gospodarki o obiegu zamkniętym w Polskim Pakcie Plastikowym.