W całej Polsce, z wykorzystaniem nośników outdoorowych oraz publikacji drukowanych i reklamy telewizyjnej, trwa największa kampania promująca produkty spożywcze wyprodukowane w Polsce i sprzedawane w sieci sklepów „Biedronka”. Jest to największe tego typu przedsięwzięcie na polskim rynku reklamowym, noszące wszelkie cechy istotnej kampanii społecznej.
Sieć handlowa „Biedronka” licząca na koniec 2005 roku, 805 sklepów, to największy rynek zbytu dla kilkuset producentów żywności działających w Polsce. Proporcje sprzedaży, wynikające z konsekwentnie realizowanej polityki Jeronimo Martins, właściciela „Biedronek”, są imponujące: ponad 95% produktów spożywczych sprzedawanych w sieci sklepów wyprodukowano właśnie w Polsce.
„To konsekwentna realizacja założeń powziętych już na etapie tworzenia firmy” – mówi Pedro Pereira da Silva, Dyrektor Generalny Jeronimo Martins Dystrybucja S.A. „Postawiliśmy na potencjał polskich firm, polskich pracowników - i stworzenie takich warunków współpracy, które pozwolą się równolegle rozwijać nam i naszym partnerom handlowym” – dodaje.
Na przestrzeni 10-ciu lat istnienia JMD w Polsce inwestycje na rozbudowę sieci sklepów i centrów dystrybucji przekroczyły 1,7 mld złotych. Potężny rynek zbytu jakim jest dziś „Biedronka” to ponad milion klientów dziennie, którzy kupują najwyższej jakości polskie produkty spożywcze, w codziennie niskich cenach. To z kolei umożliwiło dynamiczny rozwój wielu firm współparcujących z Jeronimo Martins. „Mamy ponad 450-ciu stałych partnerów handlowych, większość ma zawarte długoterminowe umowy z naszą firmą. Wspólnie poszukujemy najlepszych rozwiązań, zapewniających rozwój obydwu stronom i odpowiadający zapotrzebowaniu klientów. Taki kierunek działań stworzył już w naszym kraju kilkadziesiąt tysięcy stabilnych miejsc pracy – wartość trudną do pominięcia w statystykach rynku pracy. Na końcu tego łańcucha są nasi klienci – to ich codzienna liczba i satysfakcja z zakupów w Biedronce” potwierdzają słuszny kierunek działań” – mówi Anna Sierpińska, Dyrektor Marketingu i Komunikacji w Jeronimo Martins.
Teresa Mokrysz, prezes renomowanego producenta napojów gorących oraz kawy cappucino, potwierdza istotną rolę współpracy z Biedronką” dla rozwoju swojej firmy: „Pracujemy razem od 2000-ego roku. Sprzedajemy produkty własne oraz te, stworzone specjalnie dla „Biedronki”. Ta współpraca ma swoją jakość – dzielenie się najlepszymi praktykami biznesowymi, ciągłe poszerzanie swojej wiedzy i umiejętności to wynik codziennej, wymagającej współpracy dwóch dążących do doskonałości partnerów. Wszystko to po to, aby klienci Biedronki byli pewni najwyższej jakości kupowanych produktów”.
Na przestrzeni lat „Biedronka” stworzyła wraz ze swoimi partnerami markowe produkty, które na trwałe zagościły w polskich domach i – co najważniejsze – w wyobraźni klientów, którzy chętnie kupują je do swoich gospodarstw domowych. Mleko „Prawdziwe”, sery „Ziemowit”, jogurty „FruVita” czy soki „Famoso” i „Czarne perły” – to tylko niektóre z najchętniej wybieranych przez klientów. Tylko w Agros Nova – wiodącym przedsiębiorstwie przetwórstwa owocowo-warzywnego w Polsce, zatrudnienie wzrosło w ciągu ostatnich dwóch lat o ponad 200 osób. To także efekt współpracy z Biedronką” i zjawisko to ogniskuje się także u pozostałych partnerów firmy.
Jeronimo Martins Dystrybucja zapowiada plany dalszego rozwoju sieci popularnych sklepów. „Chcielibyśmy i mamy plany aby otwierać 60-80 nowych placówek rocznie. To oznacza co roku ponad 1000 nowych miejsc pracy. Chcemy stale poszerzać ofertę skierowaną do klientów i docierać tam, gdzie sklepy Biedronki są potrzebne” – mówi Pedro Pereira da Silva, Dyrektor Genralny JMD. Rozwój sklepów w bezpośredni sposób wpływa na zwiększanie zamówień u producentów żywności. Jacek Kazimierski, prezes największej polskiej palarni kawy Elite Cafe, mówi wprost: „Współpraca z Biedronką pozwoliła nam wykorzystać wolne moce produkcyjne oraz wejść w nowy segment rynku, który dynamicznie się rozwija”.
Nowe sklepy skutkują powstawaniem nowych miejsc pracy także u dostawców. Już dziś jest to kilkadziesiąt tysięcy osób posiadających stabilne miejsca zatrudnienia. „Organizm jaki tworzy Biedronka i jej partnerzy, to poważny element krajobrazu gospodarczego Polski. Byłoby krótkowzrocznością nie dostrzegać roli jaką firma odgrywa na rynku pracy i w polskiej gospodarce - i po prostu przejść koło tego obojętnie” – mówi Piotr Pokrzywa, szef Stowarzyszenia Marketingu Bezpośredniego.
„Myślę o dziesięciu latach współpracy z Biedronką: nikt nie jest doskonały, ale Biedronka była zawsze lojalnym i ważnym partnerem, przywiązującym wielką wagę do promocji polskich producentów” – mówi Michał Marbot, Prezes Zarządu Malmy, producenta znanych makaronów. Opinie tę podzieają także inni partnerzy.
„Od 1999 roku współpracujemy z siecią Biedronka” – mówi Dariusz Sapiński, prezes Mlekovity w Wysokiem Mazowieckiem – „Stała się ona naszym najpoważniejszym partnerem handlowym w ciągu tego czasu. Od samego początku współpraca między naszymi firmami układała się bardzo dobrze. W najbliższej przyszłości zamierzamy ją jeszcze wzmacniać i rozwijać. Biedronka jest solidnym i poważnym partnerem handlowym. Mlekovita przyznała Jeronimo Martins Dystrybucja nagrodę specjalną dla największego partnera handlowego. Dzięki tej współpracy nasze firmy mogą się rozwijać i osiągać rynkowy sukces.”
Decyzja podjęta blisko 10 lat temu, gdy tworzono firmę, okazała się słuszna. To wtedy postawiono na Polskę i potencjał firm produkujących w Polsce. Jeśli dziś, codziennie ponad milionów klientów wybiera „Biedronkę” jako swój sklep, w którym robi zakupy do swoich domów – potwierdza się słuszność podjętego wtedy wyzwania: oparcia się na polskim potencjale. Ponad wszelką wątpliwość jeden z największych pracodawców w Polsce jakim jest Jeronimo Martins, wciąż tworzy kolejne miejsca pracy – miejsca u siebie, i swoich kontrahentów. W czasach, gdy praca jest wartością szczególną, fakt ten wart jest odnotowania. Jego tłem są miliony produktów spożywczych wyprodukowanych w Polsce, które codziennie trafiających na polskie stoły właśnie z Biedronki”.
„Jeżeli inwestujemy rocznie kilkaset milionów złotych, otwieramy 60-80 nowych sklepów, tworzymy ponad 1000 stabilnych miejsc pracy każdego roku – to wszystko po to, aby wysokiej jakości produkty, docierały do naszych klientów. Artykuły produkowane w Polsce i dystrybuowane przez naszą sieć sklepów są nie tylko wysokiej jakości ale spełniają też oczekiwania klientów. Dlatego zamierzamy dalej kontynuować ścisłą współpracę z naszymi polskimi partnerami handlowymi ” – podsumowuje Pereira da Silva,Dyrektor Generalny JMD.