Biedronka jest pierwszą siecią handlową, która znakuje produkty marki własnej za pomocą etykiet GDA na tak dużą skalę. Od października 2007 r., Jeronimo Martins Dystrybucja, właściciel sieci Biedronka, we współpracy z partnerami handlowymi i dostawcami, wprowadza dobrowolne oznaczenia GDA na większości produktów spożywczych sprzedawanych w sieci.
Biedronka rozpoczęła akcję “Etykieta dla zdrowia” wprowadzając oznaczenia na produktach spożywczych, przedstawiające zalecane dzienne spożycie składników odżywczych dla dorosłej, zdrowej osoby (GDA – ang. Guideline Daily Amount). Oznaczenia te informują o ilości składników odżywczych i kalorii zawartych w danym produkcie jak również ich zalecanym ilościowym oraz procentowym udziale w codziennej diecie. Odpowiednio skomponowana dieta pomaga zapobiegać otyłości, chorobom serca, cukrzycy oraz innym schorzeniom uznawanym dzisiaj za choroby cywilizacyjne.
Oznaczenia GDA prezentowane za pomocą graficznych etykiet, przygotowywane są w oparciu o naukowe zalecenia dla dorosłej osoby, o prawidłowej masie ciała, a także o regularnej aktywności fizycznej.
Mężczyźni mają nieco inne zapotrzebowanie na składniki odżywcze niż kobiety, ale w celu uproszczenia sposobu oznaczeń GDA, system ten oparty jest na wartościach GDA obliczonych dla kobiet – podawanych jako % GDA dla zdrowej, dorosłej osoby.
“Biedronka zawsze ma na uwadze satysfakcję swoich klientów. Oferujemy wysokiej jakości produkty w codziennie niskich cenach. Obecnie produkty sieci mają kolejną wartość dodaną, od kiedy wprowadziliśmy oznaczenia GDA na większości naszych produktów spożywczych. Stało się to możliwe dzięki współpracy z naszymi partnerami handlowymi. Akcja “Etykieta dla zdrowia”, którą niedawno zainicjowaliśmy ma na celu pomoc klientom w zmianach przyzwyczajeń żywieniowych oraz stworzeniu w nich nawyków prawidłowego komponowania codziennej diety. Mamy nadzieję, że z czasem nauczą się oni kalkulować wartości zalecanego dziennego spożycia składników odżywczych według norm, jakie są niezbędne każdego dnia, a tym samym będą w stanie zapobiegać różnego rodzaju chorobom mającym swoje źródło w nieprawidłowym żywieniu. Cieszymy się, że Biedronka jest pierwszą siecią handlową, która wprowadziła dobrowolne oznaczenia GDA na produktach spożywczych pod marką własną na tak dużą skalę” - mówi Sylwia Krzyżycka, dyrektor ds. kontroli jakości JMD SA.