Od początku grudnia, flota transportowa sieci sklepów Biedronka wzbogaciła się o bardzo nowoczesne, ekologiczne samochody ciężarowe Mercedes-Benz Econic NGT. Plany przebudowy floty na bardziej przyjazną środowisku wpisują się w realizowaną od lat praktykę podejmowania przez Biedronkę działań proekologicznych.
Zdajemy sobie sprawę, że działanie na rzecz ekologii nie ogranicza się tylko do odzyskiwania surowców wtórnych, czy oszczędności energii. Dlatego w sieci Biedronka na co dzień inwestujemy w rozwój floty transportowej, dostosowując ją do najwyższych norm środowiskowych. Inwestując w nowoczesne proekologiczne pojazdy, minimalizujemy negatywny wpływ na środowisko. Mamy świadomość, że przy tak dużej skali działalności, każde rozwiązanie pro ekologiczne przynosi wymierne korzyści – mówi Maciej Gawroński – Dyrektor Operacyjny JMD.
Nowe samochody Mercedes-Benz Econic, które będą stopniowo wprowadzane do transportu sieci Biedronka to pojazdy szczególne. Łączą w sobie wszystko, co najważniejsze w transporcie miejskim: duże możliwości transportowe samochodu ciężarowego, zwrotność samochodu dostawczego oraz ergonomię samochodu niskopodłogowego. Co równie istotne, są absolutnym rekordzistą, w swojej klasie, w zakresie ekologii i ekonomii – a zawdzięczają to napędowi gazowemu.
- Właściciel sieci sklepów Biedronka po raz kolejny udowodnił, iż jest pionierem ochrony środowiska w branży dystrybucyjnej - dodaje Ireneusz Jagiełło, szef Diesel-Truck, dilera sieci Mercedes-Benz Polska.
Econic napędzany gazem ziemnym spełnia wysokie wymogi certyfikatu ECE R110 oraz rygorystyczne wymagania normy emisji spalin EEV. Z tego względu samochód ten ma lepsze wyniki w zakresie emisji spalin, niż wynikające z normy Euro 5. Z jego rury wydechowej wydostaje się praktycznie wyłącznie gorące powietrze.
Warto zaznaczyć, że nowe samochody ciężarowe Biedronki spełniają obowiązujące oraz planowane standardy emisji spalin obowiązujące w Unii Europejskiej. Standardy te zostały opracowane w serii Dyrektyw Europejskich, które sukcesywnie zwiększały swoją restrykcyjność. Obecnie obowiązuje norma Euro 5 wprowadzona w życie w 2011 roku, a kolejna, do której dostosowane są już auta – Euro 6 ma zostać wdrożona w 2014 roku.
Stosowanie napędu gazowego oznacza jednocześnie duże oszczędności. Mają na to wpływ bardzo niskie, w stosunku do benzyny i ropy, ceny gazu, a także niewielkie spalanie (wykres na końcu komunikatu).
Econic to także zmniejszona emisja hałasu. Ograniczenie hałasu może wynieść nawet 50 proc. w porównaniu z pojazdem z silnikiem wysokoprężnym i obudową wyciszającą. Jest to rezultat niezwykle cichej pracy silnika i bardziej miękkiego spalania. Tym samym podwozie Econica napędzane gazem ziemnym spełnia normę głośności "PIEK" (głośność pojazdu 72 dB) oraz posiada niemiecki znak jakości „Blauer Umweltengel”. Dzięki temu towar może być dostarczany nawet do centrów większy aglomeracji, bez narażania mieszkańców na nieprzyjemności związane z hałasem.
Samochody Econic wyróżniają także panoramiczne przeszklenie kabiny i obsługiwane pneumatycznie drzwi składane zapewniają kierowcom lepszą widoczność, porównywalną z widocznością autobusów, co wpływa w znacznym stopniu na bezpieczeństwo jazdy. Do tego dodać należy bardzo wysoką zwrotność pojazdu, dzięki której nie potrzebuje on wiele miejsca do wykonywania swoich zadań, co jest szczególnie istotne w przypadku dostaw do sklepów Biedronka w lokalizacjach miejskich.
Samochody ciężarowe są zasilane gazem ziemnym CNG, co pozwala ograniczyć koszty wynikające ze spalania.
Obecnie flota transportowa Jeronimo Martins Dystrybucja to 750 naczep zaangażowanych dla 9 Centrów Dystrybucyjnych oraz 100 solówek. W pierwszym półroczu 2011 roku samochody transportowe JMD przejechały łącznie blisko 48,5 mln km (średnio miesięcznie flota przejeżdża 8 mln km). Właściciel sklepów Biedronka współpracuje obecnie z 40 przewoźnikami.