Biedronka, największa w Polsce sieć sklepów, w VIII edycji rankingu „Najcenniejsze polskie marki” dziennika Rzeczpospolita zajęła 5. pozycję, awansując o jedno miejsce w porównaniu z poprzednim rokiem i wyprzedzając wszystkie firmy z sektora handlowego i spożywczego. Jest też najwyżej w rankingu spośród firm z całkowicie prywatnym kapitałem.
Kolejny przedstawiciel branży „sprzedaż detaliczna żywności”, do której należy Biedronka, pojawia się dopiero na 28. miejscu w rankingu. Wyniki rankingu zostały ogłoszone 14 grudnia w Warszawie. Według analityków wartość marki Biedronka wzrosła o 27 proc. tj. z 1,35 mld zł do 1,71 mld zł. Dało to Biedronce 3. miejscu pod względem największego wzrostu wartości marki w porównaniu do poprzedniego roku.
Jednym z podstawowych kryteriów selekcji marek zastosowanym, przez autorów rankingu, jest ich „polskość”, rozumiana jako miejsce powstania.
– Swój lokalny charakter Biedronka buduje dzięki wieloletniej współpracy z ponad 500 najlepszymi polskimi producentami, tworząc rozwiązania, które sprawdzają się zarówno w ocenie konsumenckiej jak i biznesowej. W naszej ofercie ponad 90 proc. produktów spożywczych pochodzi z Polski. Wspieranie rozwoju polskich marek to niezwykle istotny element naszej strategii. Stawiamy na polskie produkty również dlatego, że Polacy dokonując zakupów zwracają uwagę nie tylko na jakość i cenę, ale i miejsce pochodzenia produktu. Potwierdzają to wyniki z badań zachowań konsumenckich – mówi Tomasz Suchański, dyrektor generalny sieci sklepów Biedronka.
– Swój lokalny charakter Biedronka buduje dzięki wieloletniej współpracy z ponad 500 najlepszymi polskimi producentami, tworząc rozwiązania, które sprawdzają się zarówno w ocenie konsumenckiej jak i biznesowej. W naszej ofercie ponad 90 proc. produktów spożywczych pochodzi z Polski. Wspieranie rozwoju polskich marek to niezwykle istotny element naszej strategii. Stawiamy na polskie produkty również dlatego, że Polacy dokonując zakupów zwracają uwagę nie tylko na jakość i cenę, ale i miejsce pochodzenia produktu. Potwierdzają to wyniki z badań zachowań konsumenckich – mówi Tomasz Suchański, dyrektor generalny sieci sklepów Biedronka.
Na wysoką pozycję Biedronki w rankingu Rzeczpospolitej złożyły się wskaźniki zastosowane w kilku pomniejszych rankingach, przygotowanych przez ekspertów na potrzeby badania. Biedronka ponownie, podobnie jak przed rokiem, została marką najczęściej wybieraną, a przez to cieszącą się największym zaufaniem klientów. Z kolei pod względem lojalności klientów, Biedronka zajęła 5. pozycję, wyprzedzając m.in. takie marki jak Polsat, Lubella czy Ruch.
W rankingu świadomość marki Biedronka uplasowała się na 1. miejscu, wyprzedzając m.in. czołówkę polskich kanałów telewizyjnych (TVN, TVP 1, Polsat i TVP 2). W rankingu priorytet w świadomości Biedronka zajęła również pierwszą pozycję. Oznacza to, że w wielu sytuacjach konsumenci nie rozpatrują alternatywnego miejsca zakupów.
Ranking „Najcenniejsze polskie marki” przygotował dział ekonomiczny dziennika Rzeczpospolita. Partnerem merytorycznym była firma Acropolis Advisory przy współpracy z AC Nielsen. To jedyny w Polsce ranking, w którym na podstawie twardych danych finansowych i badania opinii konsumentów wyceniane jest, ile są warte najlepsze krajowe marki. W tegorocznej edycji zbadano ponad 400 marek i wyróżniono te najbardziej wartościowe i najmocniejsze w 12 kategoriach. Łączna wartość wszystkich 330 najdroższych polskich marek wyniosła w tym roku 57 mld zł – była o 4 mld zł niższa niż rok temu. To efekt spadków na giełdzie i wycofania kilku brandów.
Razem z wynikami rankingu Rzeczpospolita ogłosiła też laureatów I edycji konkursu "Młoda Marka Sukcesu". Konkurs ma na celu promocję firm, które w ciągu ostatnich siedmiu lat potrafiły zbudować i rozwinąć dynamiczne rodzime marki. Tomasz Suchański, dyrektor generalny sieci Biedronka, znalazł się w kapitule konkursu.