Strona główna
  • Informacje prasowe
  • Multimedia
  • Kontakt dla mediów
  • Kontakt dla klientów
  • Wirtualne zwiedzanie
  • O nas
  • Szukaj
  • Informacje produktowe
  • Informacje korporacyjne
  • Społeczna odpowiedzialność
  • Rozwój sieci
  • Biedronka, Halicka Gdynia
  • Biedronka w The Warsaw Hub
Strona główna
Szukaj
  • Informacje prasowe
  • Informacje produktowe
  • Informacje korporacyjne
  • Społeczna odpowiedzialność
  • Rozwój sieci
  • Multimedia
  • Kontakt dla mediów
  • Kontakt dla klientów
  • Wirtualne zwiedzanie
  • O nas
Obserwuj nas
Kopiuj tekst
Pobierz multimedia
Udostępnij

Subscribe

Let's stay in touch!
Społeczna odpowiedzialność
zrównoważony rozwójCSRraport

Biedronka towarzyszy Polakom w zmianie ich nawyków żywieniowych od 25 lat

09.09.2021

Kiedyś jedliśmy z obowiązku, dziś traktujemy jedzenie bardziej jako źródło przyjemności. Definicja zdrowego jedzenia to: regularne posiłki, w tym zawsze śniadanie, gotowanie w domu, używanie świeżych lub mało przetworzonych produktów oraz różnorodność, czyli spożywanie mięsa, warzyw i węglowodanów. Sieć Biedronka razem z pracownią badań społecznych IPSOS w czasie Forum Ekonomicznego w Karpaczu zaprezentowała najważniejsze wnioski z przełomowego badania „Zwyczaje żywieniowe w Polsce. Co się zmieniło w ciągu ostatnich 25 lat?”

W latach 90. kuchnia polska była ciężka, tłusta i mączna. Jadało się trzy główne posiłki, rezygnując z przekąsek. Po zakupie ulubionych produktów w sklepie spędzało się godziny w kuchni, aby przygotować posiłki. Jakość żywności bywała nie najlepsza, za dobrą i smaczną trzeba było sporo zapłacić. Obecnie wygląda to zdecydowanie inaczej.

Dzisiaj jedzenie to przyjemność a nie głównie odżywianie. Nie jesteśmy gotowi do kompromisów w tej kwestii. Kuchnia jest urozmaicona i różnorodna, próbujemy nowych składników i potraw. Nawet „kuchnia polska” jest lżejsza. W ramach jednego domu reprezentujemy różne style odżywiania. Jemy przede wszystkim to, co lubimy. Sieć Biedronka demokratyzuje zdrowe żywienie: oferuje wysokiej jakości produkty w przystępnych cenach.

Patrycja Szymańska, dyrektorka działu badań jakościowych z IPSOS

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez IPSOS na zlecenie sieci Biedronka, niemal 60 proc. Polaków lubi eksperymentować, stosować nowe przepisy, próbować nowe dania. Ponad połowa przegląda dla przyjemności strony internetowe związane z kuchnią i odżywianiem. Polacy co najmniej raz dziennie lub kilka razy na tydzień sięgają po zimne napoje (w tym wodę), nabiał, produkty zbożowe oraz owoce i warzywa. 
Biedronka_Czego_Jemy_Więcej_1.jpg
Choć większość Polaków ma wrażenie, że odżywia się dość zdrowo, bo deklaruje, że je mniej soli, czerwonego mięsa, cukru i słodzonych napojów to jednak ponad połowa ma nadwagę lub otyłość. Tym samym wyraźnie widać, że nasza deklarowana samoocena jest lepsza niż codzienna dieta Polaków.

Warunki w których dokonujemy wyborów żywieniowych się zmieniły, ale nasze organizmy nie. Podaż kalorii i liczba spożywanych produktów wzrasta, a aktywność maleje. Jesteśmy narodem zapracowanym, więc trudno nam gotować w domu i jeść wspólnie. Konsument jest zagubiony, ma duży wybór, w którym trzeba mu pomóc  

Grzegorz Juszczyk, szef Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego

25 lat temu 48 proc. Polaków oceniało swój styl odżywiania jako zdrowy lub bardzo zdrowy, obecnie aż 68 proc. z nas składa takie deklaracje. Dla 82 proc. Polaków jedzenie jest prawdziwą przyjemnością, a dla 73 proc. doznania smakowe są w jedzeniu ważniejsze niż aspekty zdrowotne. 65 proc. Polaków ma zdecydowaną słabość do słodyczy i przekąsek, a 58 proc. dziennie zjada więcej kalorii niż potrzebuje. Połowa Polaków dodatkowo zdaje sobie sprawę z faktu, że je zbyt tłusto, co nie wpływa dobrze na ich zdrowie.

Nawyków żywieniowych czasem bronimy jak ojczyzny, niesłusznie. W Biedronce pokazujemy, że produkty spożywcze mogą mieć bardziej naturalny skład i lepszy profil odżywczy. Tym kierujemy się tworząc wytyczne dla producentów żywności. Od 10 lat prowadzimy reformulacje produktów. Nie używamy połowy z substancji dodatkowych dopuszczonych prawem. A wszystkie produkty dla dzieci marki własnej nie zawierają konserwantów, słodzików, syropu glukozowo-fruktozowego ani sztucznych aromatów i barwników. Od tego roku wprowadziliśmy tez oznaczenia naszych produktów skalą Nutri-Score, co ułatwi klientom świadome wybory żywieniowe.  

dr inż. Justyna Szymani, dyrektor Działu Rozwoju Jakości i Kontroli Marki Własnej w sieci Biedronka

Biedronka_Zdrowe_Żywienie.jpg
W porównaniu z tym co jedliśmy 25 lat temu, dzisiaj konsumujemy m. in. więcej ciemnego i pełnoziarnistego pieczywa, jogurtu greckiego i naturalnego, mrożonych warzyw i oliwy z oliwek. Białe pieczywo, mleko, jajka i olej jemy na podobnym poziomie jak kiedyś.

W kuchni najważniejszy jest smak, ale połączony ze zdrowiem. Składniki muszą być zbilansowane, a człowiek wybierający takie danie nie może mieć wrażenia, że coś traci. Soli i tłuszczu, głównych nośników smaku nie będziemy tak bardzo potrzebować jeśli zmiksujemy prawidłowo odpowiednio dobrane składniki  

Jakub Kuroń, szef kuchni

Z raportu płyną optymistyczne wnioski: 63 proc. Polaków ogranicza obecnie ilości spożywanego cukru, a połowa soli i tłuszczu. Ponad połowa z nas pije codziennie 1,5-2 l wody, a prawie połowa codziennie spożywa porcję warzyw i owoców. 45 proc. Polaków ogranicza ilość spożywanych produktów zawierających konserwanty, sztuczne barwniki i inne substancje dodatkowe E. Zdajemy sobie także sprawę z tego, że należy spożywać ostatni posiłek nie później, niż na 2 godziny przed snem.
Konsumenci widzą i doceniają zmiany, które nastąpiły w Biedronce w ciągu ostatnich 25 lat, w szczególności fakt, że sieć oferuje różnorodne produkty spożywcze dla całej rodziny, wprowadza nowe smaki i ciekawe produkty spożywcze. Dodatkowo oferuje produkty spożywcze dostępne cenowo odpowiadające na różne potrzeby żywieniowe, posiada szeroką ofertę świeżych produktów. Niemal 60 proc. Polaków jest zdania, że to właśnie Biedronka czyni zdrowe odżywianie Polaków łatwym.
Pełna wersja raportu zostanie opublikowana wkrótce i będzie dostępna do pobrania ze strony media.biedronka.pl oraz csr.biedronka.pl.

Biuro prasowe sieci Biedronka

+48 696 77 22 13

Pobierz jako

PDF
DOCX

Udostępnij

zrównoważony rozwójCSRraport
Załączniki
Biedronka_Wykres_2.JPG
jpg
Pobierz
Biedronka_Trendy w zwyczajach zywieniowych.pdf
pdf
Pobierz
Biedronka_Czego_Jemy_Więcej_1.jpg
jpg
Pobierz
Biedronka_Zdrowe_Żywienie.jpg
jpg
Pobierz
Czytaj więcej
Społeczna odpowiedzialność
Wyjątkowy rok 2020 widziany oczami Biedronki
raport
CSR
zrównoważony rozwój
06.09.2021
Społeczna odpowiedzialność
Z Biedronką Czysty Bałtyk i liczne atrakcje
25.08.2022
Społeczna odpowiedzialność
Czyste Tatry razem z Biedronką!
30.06.2022
Obserwuj nas
Strona główna
Biuro Prasowe
Informacje produktoweInformacje korporacyjneSpołeczna odpowiedzialnośćRozwój sieci
Kontakt dla mediówKontakt dla klientówMultimediaO nas
Klauzula RODO