Strona główna
  • Informacje prasowe
  • Multimedia
  • Kontakt dla mediów
  • Kontakt dla klientów
  • Wirtualne zwiedzanie
  • O nas
  • Szukaj
  • Informacje produktowe
  • Informacje korporacyjne
  • Społeczna odpowiedzialność
  • Rozwój sieci
  • Biedronka, Halicka Gdynia
  • Biedronka w The Warsaw Hub
Strona główna
Szukaj
  • Informacje prasowe
  • Informacje produktowe
  • Informacje korporacyjne
  • Społeczna odpowiedzialność
  • Rozwój sieci
  • Multimedia
  • Kontakt dla mediów
  • Kontakt dla klientów
  • Wirtualne zwiedzanie
  • O nas
Obserwuj nas
Udostępnij

Subscribe

Let's stay in touch!
Nutri-Score: prosty i skuteczny sposób na optymalne wybory żywieniowe
Społeczna odpowiedzialność

Nutri-Score: prosty i skuteczny sposób na optymalne wybory żywieniowe

29.08.2022

Czytanie etykiet produktów spożywczych to niezbędna umiejętność. Dzięki ich treści świadomy konsument może podejmować racjonalne wybory żywieniowe. Jego decyzja przy półce sklepowej będzie znacznie prostsza, gdy pokieruje się systemem Nutri-Score – to jeden z wniosków z badania. Sieć Biedronka oraz Nestlé prezentują wyniki ogólnopolskiego badania opinii polskich konsumentów na temat systemów znakowania wartością odżywczą produktów żywnościowych.  

Czym jest Nutri-Score?

W Polsce funkcjonują obecnie dwa systemy znakowania wartością odżywczą produktów – system znakowania Referencyjną Wartością Odżywczą (RWS) i system Nutri-Score.

Z punktu widzenia konsumentów szczególne znaczenie mają te systemy, które nie tylko są zrozumiałe, ale także pozwalają na takie zróżnicowanie żywieniowe produktów, żeby ułatwić im podejmowanie decyzji zakupowych sprzyjających ich zdrowiu.

prof. dr hab. Krystyna Gutkowska, Dyrektor Instytutu Nauk o Żywieniu Człowieka Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.

Nutri-Score klasyfikuje żywność i napoje według profilu żywieniowego i obecności składników uznanych za pożądane w naszej diecie (np. białko, błonnik) oraz zawartość warzyw, owoców, nasion roślin strączkowych, wybranych olejów czy oliwy z oliwek. Nutri-Score to proste, kolorowe oznaczenia: od litery A na zielonym tle (produkty o wysokiej jakości odżywczej) do E na czerwonym (zawierające składniki, które należy ograniczać lub spożywać rzadziej, np. nasycone kwasy tłuszczowe, sól czy cukry). 
Objaśnienie Nutriscore.jpg
Nutri-Score funkcjonuje już w Europie – we Francji, Belgii, Austrii, Niemczech, Hiszpanii, Szwajcarii, Luksemburgu i  Holandii. Od niedawna, na zasadzie dobrowolności, jest wprowadzany również w naszym kraju. Firmy: Nestlé i Biedronka we współpracy z Ipsos postanowiły zbadać, jak polscy konsumenci postrzegają Nutri-Score. 1

Nutri-Score oczyma Polaków

Badanie wykazało, że Nutri-Score znacznie ułatwia poprawne klasyfikowanie produktów w ramach tej samej kategorii ze względu na ogólną jakość odżywczą. Nutri-Score jest ceniony za zrozumiałość: konsumenci, zwłaszcza osoby, które rzadko czytają etykiety, doceniają graficzne przedstawienie oznaczeń w formie skali. Respondentom spodobała się czytelność, przejrzystość, prostota i wartość informacyjna nowego systemu. System jest bardzo intuicyjny, a konsumenci szybko się go uczą.  
Nestle_infografiki_Nutri_Score_1100x628_3.jpg
Dla 66% ankietowanych nowy system oznaczeń jest przydatny w wyborze produktów, według 65% jest zrozumiały, dla 63% - wiarygodny. 64% badanych uznało, że jest dopasowany do ich potrzeb. Po krótkim wytłumaczeniu odczytywania oznaczeń 68% respondentów bezbłędnie oceniło jakość odżywczą produktów z każdej zaprezentowanej im podczas badania kategorii produktów.
Nestle_infografiki_Nutri_Score_1100x628_2.jpg

Nutri-Score: opinie branży

Zależy nam, aby konsumenci w Biedronce mogli dokonywać korzystnych dla zdrowia wyborów żywieniowych już przy półce sklepowej i chcemy im ten wybór ułatwić. Kluczem do tego jest prosty i skuteczny system pomagający konsumentom porównywać jakość żywieniową produktów w ramach tych samych kategorii. Dlatego zdecydowaliśmy się na Nutri-Score. Będzie to uzupełnienie dotychczas stosowanego oznakowania RWS, które pozostanie na tyle opakowania. Oznakowanie Nutri-Score będzie pojawiać się konsekwentnie na froncie kolejnych produktów marek własnych Biedronki. Już teraz zarejestrowaliśmy 20 marek własnych, w ramach których sukcesywnie   oznakowanie  Nutri-Score jest wprowadzane.

dr inż. Justyna Szymani, Dyrektor Działu Rozwoju Jakości i Kontroli Marki Własnej w sieci Biedronka.

1 Badanie ilościowe realizowane online, wywiady kwestionariuszowe wspomagane komputerowo (CAWI). Próba: reprezentatywna, ogólnopolska, N=1017 dorosłych Polaków w wieku 18-64 lat. Realizacja: wrzesień 2021

W Nestlé wspieramy świadome wybory konsumenckie i wszelkie rozwiązania, które ułatwiają podejmowanie optymalnych decyzji zakupowych i żywieniowych. Ogromną rolę do spełnienia ma tu przejrzysty, łatwy do zrozumienia system znakowania produktów wartością odżywczą. Obecnie wprowadzamy znakowanie Nutri-Score na produktach Nestlé w Polsce. Dziś jest już obecne na opakowaniach owsianek NESVITA, produktach roślinnych marki Garden Gourmet, kawach NESCAFÉ Dolce Gusto, batonach Lion oraz KitKat czy płatkach zbożowych NESQUIK, CHEERIOS i FITNESS. Do końca 2022 roku oznaczenie Nutri-Score będzie obecne na produktach 16 marek Nestlé.

Blanka Mellova, Kierownik ds. Żywienia, Zdrowia i Wellness Nestlé Polska S.A.

Kluczowa jest edukacja konsumentów

Choć oznaczenie Nutri-Score zaczęło być stosowane w Polsce dopiero w 2020 roku, już blisko 40% konsumentów zadeklarowało, że się z nim spotkało. Konsumenci mogą je odnaleźć np. na produktach Nestlé takich jak NESQUIK, a także markach własnych Biedronki takich jak Vitanella czy Vital Fresh. Jak zauważa prof. dr hab. Krystyna Gutkowska:

Wdrażaniu systemu Nutri-Score powinna towarzyszyć kampania informacyjna, która pomoże konsumentom właściwie rozumieć znakowanie, a więc między innymi to, że oznakowanie produktów literą C, D czy E nie musi oznaczać całkowitego wykluczenia tych produktów z codziennego sposobu żywienia, a jedynie troskę o ich odpowiedni udział w diecie. Stąd też tak ważne jest jednoczesne stosowanie systemu RWS z tyłu opakowania, by we właściwy sposób komponować codzienną, urozmaiconą i zdrową dietę.

prof. dr hab. Krystyna Gutkowska

Inicjatorzy badania sformułowali kilka porad dla konsumentów

  1. Nutri-Score służy do porównywania produktów tej samej kategorii. A więc jeśli chcemy kupić np. płatki śniadaniowe, a półka sklepowa oferuje wiele wariantów i nie wiemy, który wybrać – Nutri-Score może przyspieszyć decyzję, zachęcając do wyboru produktu o wyższej wartości żywieniowej.
  2. Nigdy nie porównujmy oznaczenia Nutri-Score na produktach różnych kategorii – np. owsianki i oliwy: to, że owsianka ma oznaczenie Nutri-Score A, a oliwa C nie oznacza, że mamy przestać dodawać tę ostatnią do ulubionej sałatki. Dlatego system ten nie służy do porównań pomiędzy kategoriami produktów: serów do batonów czy przetworów z ryb do napojów gazowanych.
  3. Czy litera E na czerwonym tle oznacza, że trzeba zrezygnować z takiego produktu? Nie! To informacja, że ten produkt powinien być spożywany rzadziej lub w mniejszych ilościach. Dzięki temu mamy możliwość świadomego zbilansowania swojej diety. Wszystkie produkty, niezależnie od ich oceny w systemie Nutri-Score, mogą mieć swoje miejsce w prawidłowo zbilansowanej diecie, jeżeli są spożywane w odpowiedniej ilości lub częstotliwości.
  4. Nutri-Score może pomóc w podjęciu szybkiej decyzji i wyborze jednego produktu spośród wielu w ramach danej kategorii. Ci konsumenci, którzy chcą głębiej przeanalizować wartość odżywczą produktu, mogą to zrobić, zerkając na oznaczenie Referencyjną Wartością Spożycia (RWS), znajdujące się z tyłu opakowania.

Biuro prasowe sieci Biedronka

+48 696 77 22 13

Pobierz jako

PDF
DOCX

Udostępnij

Załączniki
Nutri-Score_skrót raportu - FINAL.pdf
pdf
Pobierz
Nestle_infografiki_Nutri_Score_1100x628_1.jpg
jpg
Pobierz
Nestle_infografiki_Nutri_Score_1100x628_3.jpg
jpg
Pobierz
Nestle_infografiki_Nutri_Score_1100x628_2.jpg
jpg
Pobierz
Nestle_infografiki_Nutri_Score_1100x1650.jpg
jpg
Pobierz
Czytaj więcej
Społeczna odpowiedzialność
Smok, który przemówił i przyniósł 100 tys. zł nagrody od Biedronki za książkę dla dzieci
16.05.2025
Społeczna odpowiedzialność
30 lat zielonej misji Biedronki
22.04.2025
Społeczna odpowiedzialność
Logistyka od 30 lat napędza sukces Biedronki
16.04.2025
Obserwuj nas
Strona główna
Biuro Prasowe
Informacje produktoweInformacje korporacyjneSpołeczna odpowiedzialnośćRozwój sieci
Kontakt dla mediówKontakt dla klientówMultimediaO nas
Klauzula RODO