Strona główna
  • Informacje prasowe
  • Multimedia
  • Kontakt dla mediów
  • Kontakt dla klientów
  • Wirtualne zwiedzanie
  • O nas
  • Szukaj
  • Informacje produktowe
  • Informacje korporacyjne
  • Społeczna odpowiedzialność
  • Rozwój sieci
  • Biedronka, Halicka Gdynia
  • Biedronka w The Warsaw Hub
Strona główna
Szukaj
  • Informacje prasowe
  • Informacje produktowe
  • Informacje korporacyjne
  • Społeczna odpowiedzialność
  • Rozwój sieci
  • Multimedia
  • Kontakt dla mediów
  • Kontakt dla klientów
  • Wirtualne zwiedzanie
  • O nas
Obserwuj nas
Udostępnij

Subscribe

Let's stay in touch!
Z Gangiem Produkciaków nic się nie zmarnuje
Społeczna odpowiedzialność

Z Gangiem Produkciaków nic się nie zmarnuje

24.09.2024

W Polsce każdego roku do kosza trafia niemalże 1/3 wyprodukowanych artykułów żywnościowych. Dane ukazujące skalę marnowania żywności w krajach rozwiniętych, również podkreślają jeszcze większą potrzebę podniesienia poziomu edukacji w zakresie zapobiegania wyrzucania jedzenia. Sieć Biedronka już od wielu lat angażuje się w różnorodne inicjatywy, których celem jest przeciwdziałanie temu problemowi. W tym roku sieć postanowiła włączyć tegorocznych bohaterów słynnego Gangu Produkciaków w kampanię edukacyjną, której celem będzie podniesienie świadomości na temat problemu marnowania żywności, która rozpocznie się już we wtorek (24.09) w całej Polsce.

W tygodniu, w którym będziemy obchodzić Międzynarodowy Dzień Świadomości o Marnowaniu Żywności (29.09), sieć Biedronka przygotowała szereg inicjatyw, których celem jest edukacja o sposobach pozwalających na dłuższe zachowanie świeżości oraz przydatność produktów do spożycia, a także racjonalnego jej gospodarowania i w konsekwencji niemarnowania. W ramach kampanii powstała nowa odsłona darmowego ebooka „Czas na niemarnowanie żywności”, który jest dostępny do pobrania przy pomocy kodu QR. W książce można znaleźć przepisy kulinarne opracowane przez kulinarnych specjalistów, które opierają się na idei „zero waste”, a także wiele wskazówek i pomysłów na wyczarowanie pysznych dań z resztek z lodówki.
Okładka_ebook_Biedronka.pngE-book_nie_marnujemy_zywnosci_kod QR.png

Gang Produkciaków rzuca wyzwanie

Z estymacji wynika, że rocznie jedna osoba marnuje ok. 80 kg żywności. Roczna suma wszystkich wyrzuconych produktów z gospodarstw domowych na całym świecie zapewniłaby przynajmniej jeden posiłek w ciągu dnia dla wszystkich osób dotkniętych głodem, na co wskazują dane UNEP. Do polskich koszy najczęściej trafiają produkty takie jak: pieczywo (52%), owoce (38%), warzywa (36%) i wędliny (32%). Na szczęście istnieją proste sposoby, by temu zapobiegać. Z pomocą przychodzi Gang Produkciaków, który w 6 prostych wyzwaniach pomoże utrzymać pełne lodówki świeżych produktów, a w efekcie kosze pozostaną puste. Wyzwania członków Gangu zachęcają do aktywnej postawy i podjęcia działań ograniczających niepotrzebne marnowanie żywności.
Apka Biedronki zachęca do wcześniejszego zaplanowania i sporządzenia listy zakupów przed odwiedzeniem sklepu, dzięki temu do koszyka nie trafi niepotrzebny produkt, który mógłby się zmarnować. Natomiast Pieróg Patryk zaleca regularne sprawdzanie terminów przydatności produktów w lodówce i wykorzystywanie tych, które wkrótce mogą się zepsuć. Produkty wymagające chłodzenia powinny zawsze znajdować się w lodówce, a ich wyjęcie powinno nastąpić tuż przed spożyciem, do czego namawia Serek Waniliowy Sławek. Malina Malwina przypomina, że świeże produkty należy spożyć jak najszybciej po zakupie i nie pozostawiać ich na długi czas. Aby przedłużyć termin przydatności produktów świeżych, takich jak Groszek Grześ i Grażynka, bohaterowie Gangu zachęcają do poddania ich obróbce termicznej lub zamrożenia. Do ostatniego wyzwania zachęca sam Ziemniak Ziemowit, by pamiętać o właściwym przechowywaniu produktów, w zależności od ich specyfiki i potrzeb.
Plakat_Food_Waste_Biedronka.jpg

W Polsce aż 60% żywności marnuje się w naszych domach i właśnie dlatego sieć Biedronka podejmuje szereg działań, aby przeciwdziałać temu zjawisku. Wraz z naszymi partnerami, m.in. jak Caritas, czy Federacją Polskich Banków Żywności prowadzimy działania edukacyjne mające na celu dalsze uwrażliwianie klientów na problem marnowania żywności. Misję edukacyjną realizujemy m.in. poprzez kampanie informacyjne w sklepach, na nośnikach cyfrowych, a także w Internecie oraz na cyklicznie sprzedawanych w naszych sklepach papierowych torbach na zakupy. Od 2016 roku sieć realizuje też projekt przekazywania artykułów żywnościowych z krótkim terminem przydatności na rzecz Organizacji Pożytku Publicznego wspierających osoby w potrzebie. Obecnie Biedronka współpracuje z ponad 150 OPP na terenie całego kraju. W latach 2020-2023 Biedronka przekazała organizacjom ponad 55 tys. ton artykułów spożywczych o łącznej wartości ponad 670 mln zł.

Dagmara Łakoma, Starsza Menedżerka ds. Ochrony Środowiska sieci Biedronka

Z Biedronką również nic się nie zmarnuje

Do marnowania żywności dochodzi w całym łańcuchu dostaw. Według danych UNEP w sprzedaży detalicznej zmarnowaniu ulega 131 mln ton jedzenia. Właśnie dlatego sieć Biedronka podejmuje działania już na wczesnych etapach dystrybucji artykułów spożywczych, m.in. dzięki optymalizacji codziennych dostaw, dbaniu o zachowanie odpowiednich warunków przechowywania towarów czy wykorzystywaniu systemu przecen dla żywności z krótkim terminem przydatności. Ponadto, w 500 sklepach w całej Polsce klienci mogą korzystać z aplikacji Too Good to Go, w ramach której mogą zakupić paczki niespodzianki z produktami, których data przydatności wkrótce upłynie, w cenie stanowiącej ok. 30% wartości artykułów. W 2023 roku w ramach współpracy Biedronka dostarczyła ponad milion paczek, co zapobiegło zmarnowaniu ok. 1600 ton żywności.

Dni edukacji Biedronki dla dzieci

Pamiętając, że to właśnie przez zabawę dzieci uczą się i poznają otaczający świat, sieć przygotowała specjalnie wydarzenie „Dni Edukacji o Niemarnowaniu Żywności”, które rozpocznie się już 29.09 i potrwa do 3.10.2024 w Centrum Mądrej Zabawy mieszczącym się w Fabryce Norblina, przy ul. Żelaznej 51/53. W trakcie wydarzenia zaplanowano wiele atrakcyjnych zabaw edukacyjnych, które w przystępny i ciekawy sposób wskażą na prawidłowe nawyki odpowiedzialnego postępowania z żywnością. Na dzieci będą czekały quizy i koło fortuny z nagrodami, nauka segregacji śmieci, giga puzzle, a także zabawa w detektywów dat ważności, tworzenie kreatywnych list zakupów czy warsztaty kulinarne.
Więcej informacji na temat samej kampanii oraz przydatnych porad o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności znajduje się na stronie Razem przeciw marnowaniu.

Biuro prasowe sieci Biedronka

+48 696 77 22 13

Pobierz jako

PDF
DOCX

Udostępnij

Czytaj więcej
Społeczna odpowiedzialność
Biedronka silna różnorodnością – codziennie
21.05.2025
Społeczna odpowiedzialność
Smok, który przemówił i przyniósł 100 tys. zł nagrody od Biedronki za książkę dla dzieci
16.05.2025
Społeczna odpowiedzialność
30 lat zielonej misji Biedronki
22.04.2025
Obserwuj nas
Strona główna
Biuro Prasowe
Informacje produktoweInformacje korporacyjneSpołeczna odpowiedzialnośćRozwój sieci
Kontakt dla mediówKontakt dla klientówMultimediaO nas
Klauzula RODO