Strona główna
  • Informacje prasowe
  • Multimedia
  • Kontakt dla mediów
  • Kontakt dla klientów
  • Wirtualne zwiedzanie
  • O nas
  • Szukaj
  • Informacje produktowe
  • Informacje korporacyjne
  • Społeczna odpowiedzialność
  • Rozwój sieci
  • Biedronka, Halicka Gdynia
  • Biedronka w The Warsaw Hub
Strona główna
Szukaj
  • Informacje prasowe
  • Informacje produktowe
  • Informacje korporacyjne
  • Społeczna odpowiedzialność
  • Rozwój sieci
  • Multimedia
  • Kontakt dla mediów
  • Kontakt dla klientów
  • Wirtualne zwiedzanie
  • O nas
Obserwuj nas
Udostępnij

Subscribe

Let's stay in touch!
Z Gangiem Produkciaków nic się nie zmarnuje
Społeczna odpowiedzialność

Z Gangiem Produkciaków nic się nie zmarnuje

24.09.2024

W Polsce każdego roku do kosza trafia niemalże 1/3 wyprodukowanych artykułów żywnościowych. Dane ukazujące skalę marnowania żywności w krajach rozwiniętych, również podkreślają jeszcze większą potrzebę podniesienia poziomu edukacji w zakresie zapobiegania wyrzucania jedzenia. Sieć Biedronka już od wielu lat angażuje się w różnorodne inicjatywy, których celem jest przeciwdziałanie temu problemowi. W tym roku sieć postanowiła włączyć tegorocznych bohaterów słynnego Gangu Produkciaków w kampanię edukacyjną, której celem będzie podniesienie świadomości na temat problemu marnowania żywności, która rozpocznie się już we wtorek (24.09) w całej Polsce.

W tygodniu, w którym będziemy obchodzić Międzynarodowy Dzień Świadomości o Marnowaniu Żywności (29.09), sieć Biedronka przygotowała szereg inicjatyw, których celem jest edukacja o sposobach pozwalających na dłuższe zachowanie świeżości oraz przydatność produktów do spożycia, a także racjonalnego jej gospodarowania i w konsekwencji niemarnowania. W ramach kampanii powstała nowa odsłona darmowego ebooka „Czas na niemarnowanie żywności”, który jest dostępny do pobrania przy pomocy kodu QR. W książce można znaleźć przepisy kulinarne opracowane przez kulinarnych specjalistów, które opierają się na idei „zero waste”, a także wiele wskazówek i pomysłów na wyczarowanie pysznych dań z resztek z lodówki.
Okładka_ebook_Biedronka.pngE-book_nie_marnujemy_zywnosci_kod QR.png

Gang Produkciaków rzuca wyzwanie

Z estymacji wynika, że rocznie jedna osoba marnuje ok. 80 kg żywności. Roczna suma wszystkich wyrzuconych produktów z gospodarstw domowych na całym świecie zapewniłaby przynajmniej jeden posiłek w ciągu dnia dla wszystkich osób dotkniętych głodem, na co wskazują dane UNEP. Do polskich koszy najczęściej trafiają produkty takie jak: pieczywo (52%), owoce (38%), warzywa (36%) i wędliny (32%). Na szczęście istnieją proste sposoby, by temu zapobiegać. Z pomocą przychodzi Gang Produkciaków, który w 6 prostych wyzwaniach pomoże utrzymać pełne lodówki świeżych produktów, a w efekcie kosze pozostaną puste. Wyzwania członków Gangu zachęcają do aktywnej postawy i podjęcia działań ograniczających niepotrzebne marnowanie żywności.
Apka Biedronki zachęca do wcześniejszego zaplanowania i sporządzenia listy zakupów przed odwiedzeniem sklepu, dzięki temu do koszyka nie trafi niepotrzebny produkt, który mógłby się zmarnować. Natomiast Pieróg Patryk zaleca regularne sprawdzanie terminów przydatności produktów w lodówce i wykorzystywanie tych, które wkrótce mogą się zepsuć. Produkty wymagające chłodzenia powinny zawsze znajdować się w lodówce, a ich wyjęcie powinno nastąpić tuż przed spożyciem, do czego namawia Serek Waniliowy Sławek. Malina Malwina przypomina, że świeże produkty należy spożyć jak najszybciej po zakupie i nie pozostawiać ich na długi czas. Aby przedłużyć termin przydatności produktów świeżych, takich jak Groszek Grześ i Grażynka, bohaterowie Gangu zachęcają do poddania ich obróbce termicznej lub zamrożenia. Do ostatniego wyzwania zachęca sam Ziemniak Ziemowit, by pamiętać o właściwym przechowywaniu produktów, w zależności od ich specyfiki i potrzeb.
Plakat_Food_Waste_Biedronka.jpg

W Polsce aż 60% żywności marnuje się w naszych domach i właśnie dlatego sieć Biedronka podejmuje szereg działań, aby przeciwdziałać temu zjawisku. Wraz z naszymi partnerami, m.in. jak Caritas, czy Federacją Polskich Banków Żywności prowadzimy działania edukacyjne mające na celu dalsze uwrażliwianie klientów na problem marnowania żywności. Misję edukacyjną realizujemy m.in. poprzez kampanie informacyjne w sklepach, na nośnikach cyfrowych, a także w Internecie oraz na cyklicznie sprzedawanych w naszych sklepach papierowych torbach na zakupy. Od 2016 roku sieć realizuje też projekt przekazywania artykułów żywnościowych z krótkim terminem przydatności na rzecz Organizacji Pożytku Publicznego wspierających osoby w potrzebie. Obecnie Biedronka współpracuje z ponad 150 OPP na terenie całego kraju. W latach 2020-2023 Biedronka przekazała organizacjom ponad 55 tys. ton artykułów spożywczych o łącznej wartości ponad 670 mln zł.

Dagmara Łakoma, Starsza Menedżerka ds. Ochrony Środowiska sieci Biedronka

Z Biedronką również nic się nie zmarnuje

Do marnowania żywności dochodzi w całym łańcuchu dostaw. Według danych UNEP w sprzedaży detalicznej zmarnowaniu ulega 131 mln ton jedzenia. Właśnie dlatego sieć Biedronka podejmuje działania już na wczesnych etapach dystrybucji artykułów spożywczych, m.in. dzięki optymalizacji codziennych dostaw, dbaniu o zachowanie odpowiednich warunków przechowywania towarów czy wykorzystywaniu systemu przecen dla żywności z krótkim terminem przydatności. Ponadto, w 500 sklepach w całej Polsce klienci mogą korzystać z aplikacji Too Good to Go, w ramach której mogą zakupić paczki niespodzianki z produktami, których data przydatności wkrótce upłynie, w cenie stanowiącej ok. 30% wartości artykułów. W 2023 roku w ramach współpracy Biedronka dostarczyła ponad milion paczek, co zapobiegło zmarnowaniu ok. 1600 ton żywności.

Dni edukacji Biedronki dla dzieci

Pamiętając, że to właśnie przez zabawę dzieci uczą się i poznają otaczający świat, sieć przygotowała specjalnie wydarzenie „Dni Edukacji o Niemarnowaniu Żywności”, które rozpocznie się już 29.09 i potrwa do 3.10.2024 w Centrum Mądrej Zabawy mieszczącym się w Fabryce Norblina, przy ul. Żelaznej 51/53. W trakcie wydarzenia zaplanowano wiele atrakcyjnych zabaw edukacyjnych, które w przystępny i ciekawy sposób wskażą na prawidłowe nawyki odpowiedzialnego postępowania z żywnością. Na dzieci będą czekały quizy i koło fortuny z nagrodami, nauka segregacji śmieci, giga puzzle, a także zabawa w detektywów dat ważności, tworzenie kreatywnych list zakupów czy warsztaty kulinarne.
Więcej informacji na temat samej kampanii oraz przydatnych porad o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności znajduje się na stronie Razem przeciw marnowaniu.

Biuro prasowe sieci Biedronka

+48 696 77 22 13

Pobierz jako

PDF
DOCX

Udostępnij

Czytaj więcej
Społeczna odpowiedzialność
Biedronka: Polska faworytem mistrzostw świata!
26.06.2025
Społeczna odpowiedzialność
Biedronka inwestuje w zdrową przyszłość
26.05.2025
Społeczna odpowiedzialność
Alarmujący raport Fundacji Biedronki
23.05.2025
Obserwuj nas
Strona główna
Biuro Prasowe
Informacje produktoweInformacje korporacyjneSpołeczna odpowiedzialnośćRozwój sieci
Kontakt dla mediówKontakt dla klientówMultimediaO nas
Klauzula RODO