Strona główna
  • Informacje prasowe
  • Multimedia
  • Kontakt dla mediów
  • Kontakt dla klientów
  • Wirtualne zwiedzanie
  • O nas
  • Szukaj
  • Informacje produktowe
  • Informacje korporacyjne
  • Społeczna odpowiedzialność
  • Rozwój sieci
  • Biedronka, Halicka Gdynia
  • Biedronka w The Warsaw Hub
Strona główna
Szukaj
  • Informacje prasowe
  • Informacje produktowe
  • Informacje korporacyjne
  • Społeczna odpowiedzialność
  • Rozwój sieci
  • Multimedia
  • Kontakt dla mediów
  • Kontakt dla klientów
  • Wirtualne zwiedzanie
  • O nas
Obserwuj nas
30 lat Biedronki w Polsce: od pierwszego sklepu w Poznaniu do lidera rynku
Udostępnij

Subscribe

Let's stay in touch!
Informacje korporacyjne

30 lat Biedronki w Polsce: od pierwszego sklepu w Poznaniu do lidera rynku

04.04.2025

Udostępnij

Subscribe

Let's stay in touch!

Dokładnie 30 lat temu, 4 kwietnia 1995 roku, powstał w Polsce pierwszy sklep Biedronka. Trzy dekady później, u schyłku 2024 roku, sieć liczyła już 3730 placówek handlowych rozsianych po wszystkich regionach kraju. To nie tylko historia sukcesu biznesowego, ale przede wszystkim opowieść o głębokiej transformacji społecznej Polski. Osiągając status lidera rynku i największego prywatnego pracodawcy w kraju, Biedronka aktywnie kształtuje zwyczaje zakupowe Polaków i wyznacza standardy odpowiedzialnego biznesu, planując kolejne inwestycje zarówno w Polsce, jak i poza jej granicami. Te ostatnie również odbywają się pod znaną dla milionów Polaków marką Biedronka.

Od lokalnego sklepu do lidera rynku

To była wiosna 1995 roku, gdy przy ulicy Newtona w Poznaniu otwierał się niepozorny sklep ze skromnym logo przedstawiającym biedronkę. W czasach, gdy większość handlu odbywała się na bazarach i w małych osiedlowych sklepikach, ten format był w handlu prawdziwą nowością. Nikt wtedy nie przypuszczał, że ten pojedynczy punkt handlowy z zielonym napisem „market” i siedmiokropkowym owadem w logo zapoczątkuje historię, która odmieni oblicze polskiego retailu, stając się fenomenem społecznym i sklepem, który dziś zna każdy Polak.

W ciągu ostatnich 30 lat sieć Biedronka wpłynęła na nasze postawy i zwyczaje. Po pierwsze, była to zmiana naszych zachowań zakupowych – od cotygodniowych wypraw do sklepów wielkoformatowych na rzecz częstszych, ale mniejszych zakupów. Format dyskontu skradł serca Polek i Polaków, umożliwiając wygodne i szybkie zakupy blisko domu. Po drugie, sklepy Biedronka zdemokratyzowały procesy zakupowe, stając się miejscem dla wszystkich klas społecznych. Przystępne ceny pozwoliły na nabywanie produktów premium szerszemu gronu konsumentów, a tematyczne tygodnie przybliżały smaki z różnych zakątków świata, otwierając nas na nowe doznania sensoryczne. Po trzecie, Biedronka adaptuje się do zmieniającej się rzeczywistości, adresując trendy wprowadzając dania gotowe czy napoje roślinne, a także wchodząc w segment zakupów Quick Commerce. Teraz nie musimy nawet wychodzić z domu. Na koniec zostaje jeszcze element kulturowy - słynna siatka z "Biedry" stała się kulturowym symbolem polskości.

dr Michał Lutostański, Instytut Zarządzania Wartością SGH, Head of Knowledge & Thought Leadership Kantar Polska, prezes Polskiego Towarzystwa Badania Rynku i Opinii

1998 Biedronka.jpg1997 Biedronka_rok.jpg
Prawdziwy przełom w historii marki nastąpił jednak w 1997 roku, gdy właścicielem sieci została firma Jeronimo Martins. Rozpoczęła się kompleksowa metamorfoza marki, obejmująca modernizację istniejących sklepów, wprowadzenie nowoczesnych standardów zarządzania i całkowicie nowe podejście do obsługi klienta. Mimo zmiany właściciela Biedronka nie utraciła lokalnego charakteru – jak podkreślał Luis Araújo, prezes Biedronki w wywiadzie dla Pulsu Biznesu: „Biedronka to polski koncept handlowy, stworzony i rozwijany przez Polaków, od początku biorący pod uwagę lokalne uwarunkowania i preferencje polskich konsumentów”.

Ewolucja marki

Istotnym elementem strategii Biedronki było wprowadzenie innowacyjnych marek własnych, które szybko zdobyły zaufanie klientów. Produkty takie jak „Światowid", „Mleczna Dolina", „Fruvita" czy „Dada" stały się rozpoznawalnymi markami, kojarzonymi z najlepszym stosunkiem jakości do ceny. Biedronka systematycznie dostosowywała też swój asortyment do zmieniających się trendów, wprowadzając produkty ekologiczne, wegańskie czy bezglutenowe.
Równolegle z rozwojem oferty produktowej, sieć inwestowała w modernizację przestrzeni handlowej, przekształcając swoje sklepy z prostych, funkcjonalnych punktów sprzedaży w nowoczesne i wyposażone w ekologiczne rozwiązania placówki handlowe. Obecnie sklepy wyposażane są w nowoczesne systemy chłodnicze przyjazne środowisku, energooszczędne oświetlenie LED oraz elektroniczne etykiety cenowe, które nie tylko ułatwiają pracę personelu, ale także redukują zużycie papieru. Przy wybranych lokalizacjach instalowane są ładowarki do pojazdów elektrycznych, a zainstalowane na dachach sklepów panele fotowoltaiczne pozwalają placówkom częściowo pozyskiwać energię ze źródeł odnawialnych. Sieć intensywnie rozwija także swoją obecność w świecie cyfrowym, oferując innowacyjne rozwiązania mobilne, jak np. aplikacja Moja Biedronka i Shakeomat Biedronki.
Biedronka_elektroniczne cenówki_1.jpgBiedronka_elektroniczne cenówki_2.jpgBiedronka_elektroniczne cenówki_3.jpgBiedronka-panele.pngBiedronka_panele_3.jpgBiedronka_panele_2.jpgBiedronka_Skórzewo_10.jpg

Biedronka największym pracodawcą w Polsce

W ciągu 30 lat firma urosła do rangi największego prywatnego pracodawcy w Polsce, z ponad 84-tysięczną załogą - to nie tylko powód do dumy, ale przede wszystkim ogromna odpowiedzialność. Biedronka konsekwentnie podnosi standardy zatrudnienia, czego najnowszym przykładem jest wprowadzenie od stycznia 2025 roku minimalnego wynagrodzenia na poziomie 5150 zł brutto. To kwota znacząco przekraczająca ustawowe minimum, wyznaczająca nowe standardy na rynku pracy w sektorze handlu detalicznego. Firma inwestuje także w rozwój pracowników poprzez kompleksowe programy szkoleniowe i ścieżki kariery, umożliwiające awans od stanowiska kasjera-sprzedawcy do pozycji menedżerskich.

W stronę przyszłości

Jubileuszowy 2025 rok to dla sieci okres intensywnych inwestycji i rozwoju. Biedronka to już nie tylko sieć handlowa, ale stały punkt na mapie zakupowej Polaków, obecny w niemal każdym zakątku kraju. Od małych miejscowości po wielkie aglomeracje, charakterystyczne czerwono-żółte logo stało się integralną częścią polskiego krajobrazu handlowego. Plan otwarcia w tym roku od 130 do 150 nowych placówek oraz modernizacji od 250 do 275 istniejących sklepów świadczy o niesłabnącej dynamice rozwoju sieci. Każda nowa i modernizowana placówka wyposażana jest w nowoczesne rozwiązania technologiczne i proekologiczne. Dodatkowo, po trzech dekadach obecności wyłącznie na polskim rynku, marka rozpoczyna międzynarodową ekspansję, otwierając pierwsze sklepy na Słowacji pod polską nazwą Biedronka. To kolejny, ważny krok w historii sieci, który pokazuje, że polska marka jest gotowa na podbój rynków zagranicznych.
_KHA7454 Biedronka Lodz.jpg19_Zakopane_Jagiellońska.jpg4_Kraków_Rynek Główny_01.jpg_KHA7595 Biedronka Lodz.jpg20_Zakopane_Makuszyńskiego_01_autor_Tomasz_Gilarski.jpg17_Warszawa_Krucza_01.jpg6_Łódź_Ogrodowa_05.jpg21_Zielona Góra_Stary Rynek_01.jpg4_Kraków_Rynek Główny_06.jpgPszczolka_18.jpgBiedronka_Warsaw_Hub_wejście.jpg

Jubileuszowy cykl na LinkedIn

Obchody 30-lecia to nie tylko okazja do wspomnień, ale także do podkreślenia wartości, które przez trzy dekady przyświecały działalności sieci. W ramach jubileuszu Biedronka chce przypomnieć, jak na przestrzeni lat kształtowała rynek i odpowiadała na zmieniające się potrzeby klientów. Z tej okazji od 4 kwietnia 2025 roku na profilu LinkedIn Biedronki rusza specjalny cykl jubileuszowy, który zabierze odbiorców w podróż przez 30 lat historii sieci.

Biuro prasowe sieci Biedronka

+48 696 77 22 13

Pobierz jako

PDF
DOCX

Udostępnij

Czytaj więcej
Informacje korporacyjne
Biedronka walczy o zdrowotny rekord
14.05.2025
Informacje korporacyjne
Automaty DHL już przy co drugiej Biedronce w Polsce
05.05.2025
Informacje korporacyjne
Majówkowy maraton zakupowy z Biedronką
28.04.2025
Obserwuj nas
Strona główna
Biuro Prasowe
Informacje produktoweInformacje korporacyjneSpołeczna odpowiedzialnośćRozwój sieci
Kontakt dla mediówKontakt dla klientówMultimediaO nas
Klauzula RODO