Strona główna
  • Informacje prasowe
  • Multimedia
  • Kontakt dla mediów
  • Kontakt dla klientów
  • Wirtualne zwiedzanie
  • O nas
  • Szukaj
  • Informacje produktowe
  • Informacje korporacyjne
  • Społeczna odpowiedzialność
  • Rozwój sieci
  • Biedronka, Halicka Gdynia
  • Biedronka w The Warsaw Hub
Strona główna
Szukaj
  • Informacje prasowe
  • Informacje produktowe
  • Informacje korporacyjne
  • Społeczna odpowiedzialność
  • Rozwój sieci
  • Multimedia
  • Kontakt dla mediów
  • Kontakt dla klientów
  • Wirtualne zwiedzanie
  • O nas
Obserwuj nas
Udostępnij

Subscribe

Let's stay in touch!
Smok, który przemówił i przyniósł 100 tys. zł nagrody od Biedronki za książkę dla dzieci
Społeczna odpowiedzialność

Smok, który przemówił i przyniósł 100 tys. zł nagrody od Biedronki za książkę dla dzieci

16.05.2025

Poznaliśmy zwycięzcę I etapu tegorocznej edycji konkursu „Piórko 2025. Nagroda Biedronki za książkę dla dzieci”. Laureatem został Krzysztof Trojan, autor opowiadania „Co zrobić z tym smokiem?” – refleksyjnej i żartobliwej historii, która porusza temat inności, słuchania siebie nawzajem i... wewnętrznych smoków.

Zwycięski tekst zostanie wydany w formie książki z ilustracjami wyłonionymi w drugim etapie konkursu, a następnie trafi do sprzedaży we wszystkich sklepach sieci Biedronka.

To, „Co zrobić z tym smokiem?”

Był to specyficzny rodzaj radości, który odczuwa się, gdy dzieją się rzeczy z pozoru niemożliwe. W tej radości był też element nierealności.

– mówi Krzysztof Trojan, zapytany o reakcję na informację o wygranej.
Autor przyznaje, że udział w konkursie był dla niego formą motywacji do dokończenia pisarskich pomysłów, które do tej pory często pozostawały w szkicach. To nie była jego pierwsza próba – teksty zgłaszał już wcześniej, jednak dopiero tegoroczna edycja przyniosła sukces.
IMG_8887.jpeg

To pokazuje, że warto próbować mimo niepowodzeń.

„Co zrobić z tym smokiem?” to bajka, która dojrzewała przez rok. Choć nie powstała z myślą o konkretnym przesłaniu, w trakcie pisania nabrała głębi.

To opowieść o zdolności do słuchania – zwłaszcza tego, co w nas trudne, nieoswojone. Smok staje się tu symbolem tej części naszej osobowości, która może budzić lęk, ale też ciekawość i zrozumienie.

– tłumaczy autor.
Arkadiusz Mierzwa, dyrektor komunikacji korporacyjnej w sieci Biedronka i członek Kapituły konkursu, dodaje:

To książka, która pokazuje, że warto oswoić inność. To jest opowieść, po przeczytaniu której można mieć z dzieckiem dobry dialog, dialog, który jest o czymś a nie tylko o książce.

Rodzina, pasja, praca, codzienność

Prywatnie Krzysztof Trojan jest mężem i tatą czwórki dzieci. Mieszka na wsi między Krakowem a Wadowicami, gdzie wspólnie z rodziną prowadzi życie pełne książek, edukacji domowej i codziennych wyzwań. Pisanie stało się dla niego naturalnym przedłużeniem domowych doświadczeń.

Moje pisanie wyrasta z naszej codzienności – z bycia razem, z przeżywania radości i trudności.

– podkreśla.
Z wykształcenia geograf, zawodowo działa jako freelancer w obszarach związanych z przyrodą i edukacją. Pasjonat górskich wędrówek, miłośnik literatury dziecięcej, szczególnie twórczości C.S. Lewisa, Astrid Lindgren, J.R.R. Tolkiena i Tove Jansson. Pisze „refleksyjnie, żartobliwie i pogodnie”, a bajkę o smoku i Klarze zawdzięcza – jak sam przyznaje – swojej rodzinie, bez której ta historia nie mogłaby powstać.
Zwycięstwo w konkursie Piórko 2025 traktuje nie jako finał, lecz początek pisarskiej drogi.

Mam nadzieję, że przygoda dopiero się zaczyna.

– mówi z uśmiechem.

Początek przygody, również dla ilustratorów

Ogłoszenie zwycięzcy I etapu konkursu, to jednocześnie inauguracja jego kolejnej części. Od dziś artyści z całej Polski mogą zgłaszać swoje prace graficzne do zwycięskiego opowiadania Krzysztofa Trojana „Co zrobić z tym smokiem?” Zadaniem uczestników jest stworzenie oryginalnej i angażującej szaty graficznej, która najlepiej odda klimat i przekaz historii. Prace zgłaszać można do 1 lipca. Zwycięzca etapu ilustratorskiego, wybrany przez jury konkursowe, otrzyma nagrodę w wysokości 100 000 zł, a jego prace trafią do książki dostępnej w sklepach sieci Biedronka. Szczegóły dotyczące regulaminu oraz formularz zgłoszeniowy dostępne są na stronie www.piorko.com.pl.

Piórko – konkurs, który rośnie z każdą edycją

Do tej pory w ramach konkursu ukazało się już dziesięć wyjątkowych pozycji, które zostały sprzedane w nakładzie 580 tys. egzemplarzy. Konkurs Piórko jest jednym z najbardziej prestiżowych konkursów literackich w Polsce. Łączna pula nagród w każdej edycji to aż 200 000 złotych (100 000 zł za tekst i 100 000 zł za ilustracje). Od 2015 roku zgłoszono do niego ponad 35 tysięcy prac w obu kategoriach. Laureaci otrzymali łącznie nagrody o wartości 2 mln zł od organizatora i fundatora – sieci Biedronka. 
Edycja 2025 okazała się rekordową pod względem liczby nadesłanych tekstów. Wpłynęło ich niemal 4 tysiące! Zwycięski tekst został wybrany przez znakomite osobistości ze świata literatury dziecięcej i pracy ze słowem: 
Agnieszkę Karp-Szymańską – przewodniczącą jury, ekspertkę literatury dziecięcej i prezeskę Grupy CzasDzieci.pl,
Jarosława Gugałę – dziennikarza i publicystę,
Renatę Piątkowską – autorkę książek dla dzieci,
Rafała Witka – pisarza i laureata nagród,
Wiktora Zborowskiego – aktora i mistrza dubbingu,
Arkadiusza Mierzwę – dyrektora ds. korporacyjnych sieci Biedronka.

Patronami medialnymi konkursu „Piórko 2025. Nagroda Biedronki za książkę dla dzieci” są: Gazeta.pl, Kultura.Gazeta.pl, e-Dziecko, Książki Magazyn do czytania, wysokieobcasy.pl, Tele Tydzień oraz Radio TOK FM. Od pierwszej edycji honorowy patronat nad Piórkiem sprawuje Rzecznik Praw Dziecka.

Biuro prasowe sieci Biedronka

+48 696 77 22 13

Pobierz jako

PDF
DOCX

Udostępnij

Czytaj więcej
Społeczna odpowiedzialność
Biedronka inwestuje w zdrową przyszłość
26.05.2025
Społeczna odpowiedzialność
Alarmujący raport Fundacji Biedronki
23.05.2025
Społeczna odpowiedzialność
Biedronka silna różnorodnością – codziennie
21.05.2025
Obserwuj nas
Strona główna
Biuro Prasowe
Informacje produktoweInformacje korporacyjneSpołeczna odpowiedzialnośćRozwój sieci
Kontakt dla mediówKontakt dla klientówMultimediaO nas
Klauzula RODO