Strona główna
  • Informacje prasowe
  • Multimedia
  • Kontakt dla mediów
  • Kontakt dla klientów
  • Wirtualne zwiedzanie
  • O nas
  • Szukaj
  • Informacje produktowe
  • Informacje korporacyjne
  • Społeczna odpowiedzialność
  • Rozwój sieci
  • Biedronka, Halicka Gdynia
  • Biedronka w The Warsaw Hub
Strona główna
Szukaj
  • Informacje prasowe
  • Informacje produktowe
  • Informacje korporacyjne
  • Społeczna odpowiedzialność
  • Rozwój sieci
  • Multimedia
  • Kontakt dla mediów
  • Kontakt dla klientów
  • Wirtualne zwiedzanie
  • O nas
Obserwuj nas
Udostępnij

Subscribe

Let's stay in touch!
Smok, który przemówił i przyniósł 100 tys. zł nagrody od Biedronki za książkę dla dzieci
Społeczna odpowiedzialność

Smok, który przemówił i przyniósł 100 tys. zł nagrody od Biedronki za książkę dla dzieci

16.05.2025

Poznaliśmy zwycięzcę I etapu tegorocznej edycji konkursu „Piórko 2025. Nagroda Biedronki za książkę dla dzieci”. Laureatem został Krzysztof Trojan, autor opowiadania „Co z tym smokiem?” – refleksyjnej i żartobliwej historii, która porusza temat inności, słuchania siebie nawzajem i... wewnętrznych smoków.

Zwycięski tekst zostanie wydany w formie książki z ilustracjami wyłonionymi w drugim etapie konkursu, a następnie trafi do sprzedaży we wszystkich sklepach sieci Biedronka.

To, „Co z tym smokiem?”

Był to specyficzny rodzaj radości, który odczuwa się, gdy dzieją się rzeczy z pozoru niemożliwe. W tej radości był też element nierealności.

– mówi Krzysztof Trojan, zapytany o reakcję na informację o wygranej.
Autor przyznaje, że udział w konkursie był dla niego formą motywacji do dokończenia pisarskich pomysłów, które do tej pory często pozostawały w szkicach. To nie była jego pierwsza próba – teksty zgłaszał już wcześniej, jednak dopiero tegoroczna edycja przyniosła sukces.
IMG_8887.jpeg

To pokazuje, że warto próbować mimo niepowodzeń.

„Co z tym smokiem?” to bajka, która dojrzewała przez rok. Choć nie powstała z myślą o konkretnym przesłaniu, w trakcie pisania nabrała głębi.

To opowieść o zdolności do słuchania – zwłaszcza tego, co w nas trudne, nieoswojone. Smok staje się tu symbolem tej części naszej osobowości, która może budzić lęk, ale też ciekawość i zrozumienie.

– tłumaczy autor.
Arkadiusz Mierzwa, dyrektor komunikacji korporacyjnej w sieci Biedronka i członek Kapituły konkursu, dodaje:

To książka, która pokazuje, że warto oswoić inność. To jest opowieść, po przeczytaniu której można mieć z dzieckiem dobry dialog, dialog, który jest o czymś a nie tylko o książce.

Rodzina, pasja, praca, codzienność

Prywatnie Krzysztof Trojan jest mężem i tatą czwórki dzieci. Mieszka na wsi między Krakowem a Wadowicami, gdzie wspólnie z rodziną prowadzi życie pełne książek, edukacji domowej i codziennych wyzwań. Pisanie stało się dla niego naturalnym przedłużeniem domowych doświadczeń.

Moje pisanie wyrasta z naszej codzienności – z bycia razem, z przeżywania radości i trudności.

– podkreśla.
Z wykształcenia geograf, zawodowo działa jako freelancer w obszarach związanych z przyrodą i edukacją. Pasjonat górskich wędrówek, miłośnik literatury dziecięcej, szczególnie twórczości C.S. Lewisa, Astrid Lindgren, J.R.R. Tolkiena i Tove Jansson. Pisze „refleksyjnie, żartobliwie i pogodnie”, a bajkę o smoku i Klarze zawdzięcza – jak sam przyznaje – swojej rodzinie, bez której ta historia nie mogłaby powstać.
Zwycięstwo w konkursie Piórko 2025 traktuje nie jako finał, lecz początek pisarskiej drogi.

Mam nadzieję, że przygoda dopiero się zaczyna.

– mówi z uśmiechem.

Początek przygody, również dla ilustratorów

Ogłoszenie zwycięzcy I etapu konkursu, to jednocześnie inauguracja jego kolejnej części. Od dziś artyści z całej Polski mogą zgłaszać swoje prace graficzne do zwycięskiego opowiadania Krzysztofa Trojana „Co z tym smokiem?” Zadaniem uczestników jest stworzenie oryginalnej i angażującej szaty graficznej, która najlepiej odda klimat i przekaz historii. Prace zgłaszać można do 1 lipca. Zwycięzca etapu ilustratorskiego, wybrany przez jury konkursowe, otrzyma nagrodę w wysokości 100 000 zł, a jego prace trafią do książki dostępnej w sklepach sieci Biedronka. Szczegóły dotyczące regulaminu oraz formularz zgłoszeniowy dostępne są na stronie www.piorko.com.pl.

Piórko – konkurs, który rośnie z każdą edycją

Do tej pory w ramach konkursu ukazało się już dziesięć wyjątkowych pozycji, które zostały sprzedane w nakładzie 580 tys. egzemplarzy. Konkurs Piórko jest jednym z najbardziej prestiżowych konkursów literackich w Polsce. Łączna pula nagród w każdej edycji to aż 200 000 złotych (100 000 zł za tekst i 100 000 zł za ilustracje). Od 2015 roku zgłoszono do niego ponad 35 tysięcy prac w obu kategoriach. Laureaci otrzymali łącznie nagrody o wartości 2 mln zł od organizatora i fundatora – sieci Biedronka. 
Edycja 2025 okazała się rekordową pod względem liczby nadesłanych tekstów. Wpłynęło ich niemal 4 tysiące! Zwycięski tekst został wybrany przez znakomite osobistości ze świata literatury dziecięcej i pracy ze słowem: 
Agnieszkę Karp-Szymańską – przewodniczącą jury, ekspertkę literatury dziecięcej i prezeskę Grupy CzasDzieci.pl,
Jarosława Gugałę – dziennikarza i publicystę,
Renatę Piątkowską – autorkę książek dla dzieci,
Rafała Witka – pisarza i laureata nagród,
Wiktora Zborowskiego – aktora i mistrza dubbingu,
Arkadiusza Mierzwę – dyrektora ds. korporacyjnych sieci Biedronka.

Patronami medialnymi konkursu „Piórko 2025. Nagroda Biedronki za książkę dla dzieci” są: Gazeta.pl, Kultura.Gazeta.pl, e-Dziecko, Książki Magazyn do czytania, wysokieobcasy.pl, Tele Tydzień oraz Radio TOK FM. Od pierwszej edycji honorowy patronat nad Piórkiem sprawuje Rzecznik Praw Dziecka.

Biuro prasowe sieci Biedronka

+48 696 77 22 13

Pobierz jako

PDF
DOCX

Udostępnij

Czytaj więcej
Społeczna odpowiedzialność
30 lat zielonej misji Biedronki
22.04.2025
Społeczna odpowiedzialność
Logistyka od 30 lat napędza sukces Biedronki
16.04.2025
Społeczna odpowiedzialność
5 lat, ponad 280 mln zł i jeszcze więcej dobra od Fundacji Biedronki
11.04.2025
Obserwuj nas
Strona główna
Biuro Prasowe
Informacje produktoweInformacje korporacyjneSpołeczna odpowiedzialnośćRozwój sieci
Kontakt dla mediówKontakt dla klientówMultimediaO nas
Klauzula RODO